Не се предвижда закриване на допълнителни мощности в комплекса "Марица-изток", освен вече договорените. Това заяви вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев по време на парламентарния контрол в отговор на питане на ГЕРБ какви ангажименти е поело българското правителство с Плана за възстановяване и устойчивост по отношение на бъдещето на комплекса "Марица-Изток".
"За "Марица-изток" ние поемаме като ангажимент 40% намаление на въглеродния отпечатък на комплекса, което произтича от поетите ангажименти по Зелената сделка и затваряне на централите, които не отговарят на екологичните изисквания. Не е заложено закриване на други мощности. Това позволява на страната да ползва сезонно натоварване на мощности, така, че да оберем зимния пик и да намалим риска зимата да останем без мощности", обясни Василев пред депутатите.
Той също така обясни, че са проучени възможностите за разширение на ПАВЕЦ Чаира, но на този етап това няма как се случи по Плана. "Това, което заварихме в сектор Околна среда са много наказателни мерки, особено по "НАТУРА", които блокират развитието на проекта поради негативно становище от Европа. МОСВ заедно с БАН работят да се свърши работата, надяваме се този и доста други проекти да бъдат отблокирани до края на годината. Допълнителни ПАВЕЦ мощности са възможни, но проекта "Горна Арда" е изпуснат когато имаше възможност за това и в момента два от трите язовира попадат в "НАТУРА", така че повече от това няма как да бъде изградено. НЕК в момента прави анализ дали част от каскадите могат да минат в ПАВЕЦ режим след реконструкция, но още няма проектна готовност", допълни министърът.
Василев каза още, че след разговори в САЩ и в Европа има голям интерес от няколко компании за изграждане на завод за батерии в страната. Той бе запитан от Красимир Вълчев от ГЕРБ, защо страната ще купува батерии, които са "по-подходящи за телефони и автомобили, а ще бъдат използвани за съхранение на енергия".
"Литиево-йонните батерии имат живот от 7500 цикъла на зареждане. Батериите тип цинк-въздух са с 9000 цикъла на зареждане, а има батерии на база желязо и електролит, които са с живот 25 000 цикъла. Говорим за минимум 10-15 години употреба. Батериите идват на цени, значително по-ниски отпреди две-три години. Ние обаче заявихме много ясно, че идеята не е да се купят батерии, а да имаме заводи за батерии и да заменим един местен ресурс с друг местен ресурс, а не с внос", отговори финансовият министър.
Батериите ще са в подстанциите на Електроенергийния системен оператор (ЕСО). Работниците от централите ще бъдат назначени на работа в заводите за батерии след обучения и със справедливи възнаграждения, каза още министърът
"За "Марица-изток" ние поемаме като ангажимент 40% намаление на въглеродния отпечатък на комплекса, което произтича от поетите ангажименти по Зелената сделка и затваряне на централите, които не отговарят на екологичните изисквания. Не е заложено закриване на други мощности. Това позволява на страната да ползва сезонно натоварване на мощности, така, че да оберем зимния пик и да намалим риска зимата да останем без мощности", обясни Василев пред депутатите.
Той също така обясни, че са проучени възможностите за разширение на ПАВЕЦ Чаира, но на този етап това няма как се случи по Плана. "Това, което заварихме в сектор Околна среда са много наказателни мерки, особено по "НАТУРА", които блокират развитието на проекта поради негативно становище от Европа. МОСВ заедно с БАН работят да се свърши работата, надяваме се този и доста други проекти да бъдат отблокирани до края на годината. Допълнителни ПАВЕЦ мощности са възможни, но проекта "Горна Арда" е изпуснат когато имаше възможност за това и в момента два от трите язовира попадат в "НАТУРА", така че повече от това няма как да бъде изградено. НЕК в момента прави анализ дали част от каскадите могат да минат в ПАВЕЦ режим след реконструкция, но още няма проектна готовност", допълни министърът.
Василев каза още, че след разговори в САЩ и в Европа има голям интерес от няколко компании за изграждане на завод за батерии в страната. Той бе запитан от Красимир Вълчев от ГЕРБ, защо страната ще купува батерии, които са "по-подходящи за телефони и автомобили, а ще бъдат използвани за съхранение на енергия".
"Литиево-йонните батерии имат живот от 7500 цикъла на зареждане. Батериите тип цинк-въздух са с 9000 цикъла на зареждане, а има батерии на база желязо и електролит, които са с живот 25 000 цикъла. Говорим за минимум 10-15 години употреба. Батериите идват на цени, значително по-ниски отпреди две-три години. Ние обаче заявихме много ясно, че идеята не е да се купят батерии, а да имаме заводи за батерии и да заменим един местен ресурс с друг местен ресурс, а не с внос", отговори финансовият министър.
Батериите ще са в подстанциите на Електроенергийния системен оператор (ЕСО). Работниците от централите ще бъдат назначени на работа в заводите за батерии след обучения и със справедливи възнаграждения, каза още министърът