Успешен бизнес по съветски модел
Успешен бизнес по съветски модел / снимка: БГНЕС, архив

Развитието и успехът на бизнеса за много хора са несъвместими с практиките и моделите, въведени по времето на Съветския съюз.

Дали обаче тогава не са били създадени и инструменти, които да са ключ към развитието на една компания?

Оказва се, че някои от най-големите международни компании прибягват към метод в работата, който води началото си от СССР.

През 40-те години на XX век Алтшулер, патентен специалист към военните формирования на СССР, разработва модел за бързо и ефективно решаване на проблемите в едно производство. Той изследва над 20 000 различни патента и е убеден, че проблемите не трябва да се решават на принципа „проба-грешка".

Според него за всеки проблем трябва да се види опита в годините назад - как е бил решен подобен казус от други хора и да се избере възможно най-добрият подход за съответния случай. Така Алтшулер формулира закони за развитие на техническите системи.

В България екипът на една млада компания се вдъхновява именно от този метод за справяне с проблемите и го прилага успешно в редица производства, като консултира бизнесите как да преодоляват появилите се пречки.

Бизнесът е свързан със систематичните иновации, като пазар за него се намира предимно в чужбина, разказва 62-годишният Огнян Томов, който е част от екипа на неотдавна стартиралата компания.

Интересното е, че нейни клиенти са някои от най-големите автомобилни компании в света.

Идеята за стартирането на такъв тип компания дошла, след като дъщерята на Огнян завършва Университета Уоруик със специалност мениджмънт на инженерни разработки.

Така решават бизнесът да се базира на методи и модели, които се ползват в световната практика, но почти не са познати в България.

За методите, начертани от съветския специалист, започва да се говори в други държави още през 70-те години на миналия век. Така се обсъждат ползите от използване на Теорията за решаване на изобретателски задачи. След разпадането на Съветския съюз този подход добива по-голяма популярност и в света реално съществуват центрове за прилагане на модела на Алтшулер, например в Масачузетския университет.

В много от големите предприятия използват именно този метод за решаване на проблеми и създаване на иновации, като той е приложим във всички сфери.

„Същността на самия метод е в това хората, които създават нови неща, да ги създават по точно определени принципи. При решаването на конкретни проблеми пък трябва да се види как е бил решаван сходен казус преди време, как са се справили с този проблем и от общото да се извади конкретно решение", допълва Огнян Томов.

Към екипа на стартиралата преди две години компания решава да се включи и професор от университета в Бирмингам.

Въпреки че работи предимно с големите чуждестранни компании, българският стартъп е успял да реши проблем и на родни бизнеси. Така например компания в машиностроенето е премахнала проблем, появил се преди 20 години, който на практика е бил решен в рамките на дни.

„Не може да се каже, че бизнесът в България не се интересува от иновациите, но не се интересува от това да инвестира в знания как се правят иновации. Знанията в областта на систематичните иновации не са много популярни. Една от основните ни идеи е да се водят такива курсове в Софийския университет, а след това - и в Техническия университет, за да се приобщят бъдещите предприемачи към тези средства за решаване на проблеми", разказва още Огнян Томов.

По думите му в България е почти невъзможно да се стартира успешен бизнес, особено в областта на консултантските услуги:

„Интересът на българския бизнес към подобен инструмент за бързо решаване на проблеми се приема като нещо несериозно. Опира се до проблема, че българските компании не инвестират в образование. Нашите фирми работят ден за ден, за да оцеляват. А когато имаш проблеми, свързани с оцеляването, не мислиш за такъв тип услуги, макар че знанията имат изключително голямо значение в бизнеса.

Според него човек, който няма знания, не може да управлява рационално своите материални потоци и идеите си.

„Отдаден е на това да стартира нещо, само като му дойде поръчка, а така не може да просперира. Това обрича самия бизнес. Българските предприятия, които ще успеят и ще излязат на международни пазари, са насочени именно в тази насока - придобиване на знания за внедряване на техники за съкращаване на разходите и повишаване на конкурентоспособността", казва още Огнян Томов.