Съветват вноската за кола на лизинг да не надхвърля 20% от дохода
Съветват вноската за кола на лизинг да не надхвърля 20% от дохода / снимка: БГНЕС
Съветват вноската за кола на лизинг да не надхвърля 20% от дохода
69624
Съветват вноската за кола на лизинг да не надхвърля 20% от дохода
  • Съветват вноската за кола на лизинг да не надхвърля 20% от дохода

Ако купуваме автомобил на лизинг, месечната вноска не бива да надхвърля 20 на сто от дохода ни. Това каза в интервю за Дарик управителят на едно от най-големите лизингови дружества у нас Борислав Тодоров. По думите му, поддръжката на автомобила също ще ни струва доста пари и за да сме сигурни в стабилността на семейния бюджет, не трябва да предприемаме по-рискови стъпки.

Лизинговият пазар ще отбележи ръст между 3 и 5 на сто, прогнозира Тодоров. Според него в бранша ясно се усеща раздвижването на икономиката.

В предкризисния период най-големите много купувачи на автомобили е имало сред компаниите, част от които дори са предоставяли возилата като социална придобивка на служителите си. След 2009 г. тенденцията се е обърнала, заяви Борислав Тодоров. Лека-полека обаче започва възстановяване, каза Тодоров, като направи уговорката, че не е достигнат етапът на изравняване между интерес на юридически и физически лица и засега последните имат превес. По думите му се търсят семейни коли в сегмента близък до лоу-кост, тоест не така скъпи и евтини за поддръжка и обслужване.

Най-важно е да знаем, че с вноската за лизинга разноските по автомобила ни не се изчерпват. Затова тя не бива да надхвърля 20 на сто от месечния ни доход. За петилетка при среден годишен пробег на колата около 10 000 километра или за пет години около 50 000 километра, при необходимостта от зимни гуми, освен летните, с които човекът ще получи автомобила, смяната на масла и филтри, цените на горивата, винетните такси и данъци, приблизително ще му трябва още веднъж цената на колата. "Тоест ако при нас клиентът заложи 40 на сто от дохода си, за да вземе само автомобила - ясно ни е, че няма да го сложи на трупчета и да го покрие с чергило, това означава, че той автоматично отива на 80 на сто от дохода си, за да поддържа колата в състояние да му служи ежедневно", каза той.

Според Тодоров, браншът започва да усеща раздвижване на пазара и при покупката на оборудване. Просрочията са под една четвърт от отпуснатите лизинги, а част от компаниите вече са възстановили темпа си на плащане.