350 млн. евро ще струва строителството на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Това изчисли министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова пред Канал 3.
Тя потвърди, че вече има идеен проект, който включва тунели, полутунели, виадукти или преминаване на пътя на две нива.
Магистрала „Струма" на две нива при Кресненското дефиле
Проектът използва максимално съществуващия път и е щадящ за околната среда. "Важно е да имаме две платна в една посока на движение, да нямаме насрещно движение, а дали ще е магистрала или скоростен път е без значение, когато можем да постигнем добра скорост на преминаване и безопасност", обясни Павлова.
"Така магистралата ще минава през дефилето с малки тунели и се зачерква идеята за строеж на голям 15-километров тунел. Причината е, че подобен тунел ще оскъпи проекта поне двойно и ще ни излезе 1 млрд. евро", поясни министърът.
Идеята за дълъг 15 км тунел по АМ Струма да се преосмисли, зоват експерти
Като друга причина да се предпочетат малките тунели Павлова посочи факта, че районът е с висока сеизмична активност и ако бъде прокопан само един огромен тунел, ще трябва да се направят и специални депа за земна маса със съдържание на радиоактивни елементи.
Тя увери, че безопасността на преминаващите през Кресненското дефиле е най-важна, тъй като там всеки ден хора губят живота си.
Заради недоглеждане магистрала „Струма" се оказа без връзка с Гърция
"Там трябва да има магистрала, скоростен път или каквото и да е съоръжение, с което да осигурим безопасно преминаване", заяви регионалният министър. Тя напомни още, че този транзитен коридор е с национално и международно значение и е един от най-натоварените маршрути в България, който създава поминък и заетост на хората.
Павлова съобщи още, че интерес от строеж на големия тунел имат само чужди строителни компании, които могат да изградят такова мащабно съоръжение.