Заради недоглеждане магистрала „Струма” се оказа без връзка с Гърция
Заради недоглеждане магистрала „Струма” се оказа без връзка с Гърция / снимка: БГНЕС, архив

Поредният случай на магистрала, която свършва в нищото, ще трябва да бъде решаван у нас, пише „Сега". Става дума за последния участък от магистрала "Струма", който се довършва и води към граничния пункт Кулата - Промахон. Това ще струва на държавата допълнително около 3.1 млн. лв.

Заради недоглеждане при проектирането трафикът от магистралата ще се затапи, а има опасност и от катастрофи по опасното и натоварено трасе към Гърция. Това е така, защото след крайната си точка аутобанът "слиза" на двулентовия път Е-79 за 1.4 километра, докато стигне българо-гръцката граница.

"За да не се образува тапа, организираме бързо проектиране и строителство на отсечката. Идеята е да се изгради трилентов път - 2 ленти да водят към пункта, една да е за влизащите в България", обясни пред вестника шефът на агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров. Според него това ще осигури вливане на трафика в по-широкото обновено шосе и безпроблемно пътуване към Гърция.

Пътната агенция вече обяви обществената поръчка за разширяването на тези 1.4 км. Прогнозната стойност на изпълнението е 3.1 млн. лв. Критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодната цена. Предложенията се събират до 22 юни, срокът за изпълнение е 40 дни - 10 за проектиране и 30 за строителството.

Строежът на 15-километровия участък от магистралата от Сандански към Кулата струва близо 70 млн. лв. Парите са по програма "Транспорт". В момента по отсечката се работи, увери Лазар Лазаров. Очакванията бяха участъкът да се пусне в началото на август. През февруари ангажименти за това пое строителят при инспекция, направена лично от премиера Бойко Борисов и ресорния министър Лиляна Павлова. Според Лазаров обаче, без да се реши проблемът с продължението на "Струма", реално трасето няма да е готово.

Гаф за милиони: Забравили отбивка за Бургас на „Марица"

Това не е първият случай на строеж на магистрала, когато в проекта е пропуснато да се предвиди къде се отвежда трафикът. Първият подобен проект "лъсна" при откриването на магистрала "Люлин". Малкият аутобан е продължение на "Струма", но се влива в Околовръстното при столичния жк "Люлин". През февруари се появи още по-куриозен случай. Тогава стана ясно, че се налага да бъдат свързани магистралите "Тракия" и "Марица" при пътен възел Оризово. При проектирането преди 15 години и там не е била предвидена връзка и Пътната агенция сега също се зае с проектирането и изграждането й.

Участъкът от 15 км между Сандански и Кулата се строи от гръцката фирма "Актор" и вече е сериозно забавен спрямо първоначалните планове. През есента на миналата година служебният кабинет беше на път да прекрати договора на строителя и да търси друга фирма за довършване на обекта. Впоследствие обаче правителството на Бойко Борисов прецени, че това ще коства много повече загубено време по процедура за нова обществена поръчка.