Социални работници и служители от бюрата по труда в цялата страна спряха работа за един час, в знак на протест срещу ниското заплащане и лошите условия на труд. Те настояват за минимум 20-процентно увеличение на заплатите от 1-ви юли, а на някои места работещите смятат, че ръстът трябва е 50 процента.
Дирекция "Социално подпомагане" в столичния квартал Възраждане обслужва три квартала, сред които Красна поляна, с компактно ромско население от 40 хиляди души. Потенциалните клиенти на социалната служба са над 180 хиляди души, а социалните работници са 51, разказва директорът Виктория Тахова.
Незаети места няма, но служителите в отдел "Закрила на детето" издържат по 2 или 3 години и отиват в неправителствения сектор. В дирекцията срещаме госпожа Диканска, която е на 56 години и от 13 години работи в системата. Натоварването е различно, споделя тя.
„Като започне отоплителният сезон, всеки ден се ходи на терен, обикаля се община „Възраждане". Има дни, в които по четири-пет часа се обикаля, зависи от това колко молби са събрани. А не са само молбите, трябва да се посетят хората, а ако ги няма се ходи втори, трети път, оставят се уведомителни писма, така че доста време отнема обработването на една молба, а когато са повече... ", разказва Диканска.
За обикалянето социалните работници използват служебни оборотни карти за градския транспорт, а когато няма свободна - ходят пеша.
Началната заплата на работник без стаж е 475 лева, което означава 372 лева чисто. Затова и очакванията им за адекватно увеличение надвишават 20 процента.
Вдигане на заплатите на социалните работници – само при съкращения
Заявката на социалния министър, че увеличението на заплатите засега минава само през съкращения, се сблъсква със следния коментар: "Тогава кой ще работи на терен, кой ще работи с малцинствата, да идват, да крещят и да ни псуват и да се събличат голи. Това е ежедневие. Колежка я набиха на един от адресите, щяха да я удушат. И на кой да се оплачем? На никой".
Въпреки че в дирекцията вече има доставени нови компютри, програмата, с която служителите ще обслужват клиентите, ще заработи чак в края на годината.