Родни авиокомпании алармират за задаващ се дефицит на български пилоти
Родни авиокомпании алармират за задаващ се дефицит на български пилоти / снимка: Guliver/Getty Images
Родни авиокомпании алармират за задаващ се дефицит на български пилоти
71951
Родни авиокомпании алармират за задаващ се дефицит на български пилоти
  • Родни авиокомпании алармират за задаващ се дефицит на български пилоти

Българските авиокомпании могат да останат без български пилоти. За това алармираха представители на авиационния бранш. Според тях през 2019-а ще има недостиг на около 80 български пилоти, ако не се върне държавната субсидия за обучението им. В момента пилотските курсове струват 45 000 евро, които се поемат изцяло от кандидатите. Предложението на бранша е да има държавна субсидия в размер 60% от цената на курса. От министерството на транспорта коментираха, че ще разгледат въпроса, но поискаха по-голямо участие и ангажиране от страна на самите авиокомпании.

През 2011 година е спряна държавната поръчка за обучение на пилоти. Според бранша това е довело до драстичен спад на кандидатите и има реална опасност през 2019 година в родните авиокомпании да няма български пилоти. Заместник-министърът на транспорта Антон Гинев каза, че надява в бюджета за следващата година да има предвидени средства за обучението на пилоти, но и самите авиокомпании трябва да се ангажират в процеса.

"И авиокомпанията да има принос, да е определила по свои критерии или по някакви утвърдени световни практики, че иска да обучава Иван, Стоян или Драган за пилоти и да ги задържи по този начин. Каква е гаранцията, че ще обучим 15 пилоти на година и те няма да отидат другата година в "Катар Еруейз", попита Гинев.

Йовко Йоцев от Асоциацията на българските авиокомпании коментира, че за обучението на 15-20 пилоти годишно при 60% субсидия, държавата ще трябва да плаща около 1 милион лева. Той допълни, че българските авиокомпании нямат възможност да поемат ангажимент, че ще назначат съответния обучаващ се пилот.

"Подобни ангажименти могат да поемат само големи превозвачи, които разполагат със собствени учебни центрове. За съжаление българските авиокомпании не изпълняват подобен обем от дейност, за да могат да си позволят да създадат такъв учебен център. Така че е малко вероятно авиокомпанията още преди началото на обучението да подпише подобен ангажимент с когото и да е кандидат за пилот", обясни той.

Йоцев допълни, че инвестицията в наемането на пилот от друга държава е по-голяма в сравнение с тази в български пилоти и най-вероятно по-големите разходи ще се отразят на цената, която плащат пътниците.