Превозвачи алармират за дефицит на шофьори на камиони
Превозвачи алармират за дефицит на шофьори на камиони / снимка: БГНЕС
Превозвачи алармират за дефицит на шофьори на камиони
72407
Превозвачи алармират за дефицит на шофьори на камиони
  • Превозвачи алармират за дефицит на шофьори на камиони

Представители на Съюза на международните превозвачи се оплакаха от липса на шофьори на тежкотоварни автомобили. По думите им в момента има недостиг на поне 5000 души, които могат да бъдат назначени на работа веднага. Те поискаха от държавата създаване на програми за заетост, чрез които да бъдат набирани и обучавани квалифицирани кадри.

В отговор заместник министърът на транспорта Антон Гинев коментира, че освен на шофьори има недостиг и на лекари, пилоти и овчари, а бизнесът има основна роля в задържането на кадрите.

Държавата ще съдейства на всички мерки за насърчаване на заетостта в сектора, но основната роля си остава на бизнеса, коментира Антон Гинев. "България освен шофьори за международни превози, липсват лекари, липсват пилоти на самолети, според мен липсват и овчари. Този проблем е такъв, такъв е пазарът. Ролята на бранша е да регулира най-добре своите условия по набиране на персонал. Основна е ролята на бранша да подготвя кадри и да ги задържа в България", каза зам.-министърът.

Освен създаване на програми за заетост превозвачите поискаха и облекчаване на административната тежест чрез намаляване на таксите за издаване на лиценз и разрешителни за превоз. Антон Гинев коментира, че част от тези мерки вече са изготвени и ще бъдат разгледани на следващото заседание на Министерски съвет. Всички мерки, които касаят бюджета и приходите в него, ще влязат в сила от началото на 2015 година, каза той.

Друг проблем е загубата на традиционни за България пазари като страните от Близкия изток и по-конкретно Иран, каза Илиян Филипов от Съюза на международните превозвачи. "Българският превозвач не може да предложи добра цена за превоз до Иран. На всеки български превозвач, който влиза на територията на Иран, му се налага да плаща 670 евро такса, а в същото време иранският превозвач, когато стъпи на територията на България, освен винетка, която струва 20 лева, не плаща нищо. Трябва да бъде въведена реципрочна такса, да има еднакви разходи, за да може да има нормална конкурентна среда", каза той.

От транспортното министерство коментираха, че са запознати с проблема и вече са поискали създаване на смесена комисия, но към момента нямат отговор от Иран.