БДЖ ще поиска от банките кредитори редукция на задълженията с 30%. Това съобщи заместник-министърът на транспорта Антон Гинев. За сметка на намаляването на дълга, държавата е предложила 6-годишен план на погасяване. До сега се говореше за 10-годишен срок за изплащане на задълженията, който не удовлетворяваше кредиторите. България е поискала и разрешение от Европейската комисия за отпускане на допълнителна помощ за БДЖ в размер на 170 милиона лева. Тези средства ще бъдат отпуснати от държавния бюджет.
Общите задължения на БДЖ възлизат на малко над 600 милиона лева. България е поискала от кредиторите намаляването на задълженията с 30 на сто и е предложила 6-годишен план за издължаване, коментира Антон Гинев. "Отправили сме предложение към кредиторите за редукция от 30 на сто и съкращаване на срока на изплащане от 10 на шест години. Това предложение е цялостно решение на проблема", твърди зам.-министърът. Той отбеляза, че кредиторите са имали забележки по отношение на скъсяване на сроковете на погасяване. Така е предложено намаляването на срока с четири години, но е поискано и намаляване на дълга с 30 процента.
За да бъде изпълнен 6-годишният план за погасяване на кредитите, освен другите средства ще са необходими още 178 милиона лева, които трябва да дойдат от държавния бюджет. България очаква разрешение от Европейската комисия, за да бъдат отпуснати тези средства, като вече са водени разговори с министерството на финансите. "Дупката в бюджета и недостигът, който ще има от БДЖ е в размер на 178 млн. лв. Искането към Еврокомисията е за 170 млн. лв. Убедени сме, че това ще се случи и че това е най-доброто предложение, което можем да отправим към банките кредиторки", каза Гинев.
Той уточни, че отговорът от Европейската комисия се очаква до края на месеца. От него ще стане ясно дали държавата ще може да даде още 170 милиона лева за погасяване на задълженията на БДЖ. Те ще бъдат разпределени в рамките на 6 години. Заместник-министърът на транспорта коментира още, че въпреки обявените намерения, кредиторите на БДЖ все още не са започнали процедура за продажба на товарните и пътнически вагони, които са гаранция по кредитите. Според него към тези вагони няма да има интерес от купувачи.
Гинев каза още, че практически към момента няма проблеми с нашите автомобили на територията на Гърция, но трябва са намери документно решение с дългосрочен план на въпроса.
Източник: БТА