/ Dariknews.bg, архив
В обхвата на училищата в центъра на морската столица, за които по традиция има най-голям наплив, попадат много по-малко деца на родители с постоянен адрес в сравнение с школата в кварталите.

Това разкри шефката на образователната дирекция към община Варна Лилия Христова при разглеждането на Система от правила за електронен прием в първи клас пред ресорната комисия към местния парламент.

Водещ критерий в нея е близостта до училището по постоянен или настоящ адрес, а при кандидатстването родителите могат да посочат 10 желания.  

Започва обществено обсъждане на новите правила за прием на първокласници

В прилежащите райони на „Никола Вапцаров”, „Найден Геров” и „Добри Чинтулов” живеят между 190 и 240 деца, докато в тези на Руското училище, „Петко Р. Славейков”, „Кирил и Методий” и „Св. Климент Охридски” броят им е между 70 и 110. 

Пререгистрацията е законна процедура, но всеки родител си поема риска, тъй като участва с посочения адрес в класирането и може да няма възможност детето да бъде записано в най-близкото училище, до което всъщност живее”, предупреди Христова. Тя добави, че има случаи на родители, които са си купили жилища заради близост до определени училища, но след районирането адресът им попада в обхвата на друго учебно заведение. 

Общински шеф обяви: Джендър обучението няма място в училище

Съветниците от образователната комисия приеха единодушно системата от правила за прием, която трябва да бъде гласувана на сесия на местния парламент.   

Системата от правила за прием в първи клас класира децата по водещия критерий – близостта до училището по постоянен или настоящ адрес.  

- първа група: деца с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището от 3 (три) и повече години;

- втора група: деца с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището повече от 1 (една) година, но по-малко от 3 (три) години;

- трета група: деца с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището до 1 (една) година;

-  четвърта група: деца с постоянен/настоящ адрес извън прилежащия район на училището.

Когато броят на кандидат-първокласниците надхвърля броя на местата за прием в дадено училище, във всяка от посочените групи децата се подреждат според допълнителните критерии: дете с трайни увреждания над 50 %; дете на двама починали родители; други деца от семейството, обучаващи се в училището; деца, завършили подготвителна група в училището и поредност на желанието на родител за прием на детето в съответните училища.

Ако след прилагане на допълнителните критерии броят на децата, получили равен брой точки, надвишава броя на местата за прием в съответното училище, децата се класират на случаен принцип.