Днес се очаква да бъде обявен международен конкурс за избор на проектант за новия интермодален терминал на варненското пристанище. Вече има сериозен интерес от най-добрите проектантски бюра в Европа, обяви преди дни министърът на транспорта Данаил Папазов. Във връзка с преместването на товарната дейност ще се изготвят и два идейни проекта за стария порт за обособяването на атракционна зона. Заложеният срок за завършване на техническия проект е от 6 до 9 месеца.
Стойността на изграждането на новия терминал зависи от проекта. Засега е ясно, че само изграждането на кейовата стена ще струва около 90 милиона лева.
Новият терминал, който ще бъде изграден под „Максуда", ще разполага с по две специализирани кейови места за обработка на контейнери и зърно. Друго корабно място между тях ще може да се използва за обработка на зърно, контейнери и други товари. В тиловата част на пристанището се предвижда строеж на 150 000-тонен силоз, който ще бъде направен така, че да обслужва сериозни количества зърнени товари.
Товарните мощности на порт Варна-Изток ще бъдат преместени до входа на стария канал към езерото и южно от жп линията под „Максуда". Интермодалният терминал ще бъде изграден основно върху три имота на Национална компания „Пристанищна инфраструктура", отвоювани през годините от морето. Дълбочината на газене на пристанището ще е 12,5 метра.
Транспортните връзки на порта с града ще бъдат така направени, че да се изведе изцяло движението от централната част на Варна. За целта ще бъде изградено локално платно, успоредно на ул."Девня", като пътните връзки ще извеждат автомобилите към магистрала „Хемус". След изнасяне на товарните мощности от Варна-Изток, се предвижда преместване на пасажерския терминал. Пътническите кораби ще акостират на седмо до десето корабно място. Освободените кейови места пък ще станат атракционна зона, която ще се простира на площ от над 400 декара.