На 28 януари софийското метро отбелязва 20 години от пускането в експлоатация на първия си участък между станциите "Сливница" и "Константин Величков". На този ден през 1998 г. потегля първото влакче на столичната подземна железница по метро трасе с дължина 6,4 км и 5 станции.
Строителството на първите пет станции започва през 1979 г., когато е направена първата копка на станция "Вардар". Месец след това стартира строителството на "Люлин". Следват "Западен парк" и "Сливница" през 1980 и 1983 г. Последна с първа копка е "Константин Величков" през 1985 г. Строителството на метродепото започва през 1978 г. Изграждането на първите пет станции отнема цели 19 години.
20 години след историческото първо пътуване на подземно влакче по новопостроената отсечка от 6,4 км от кв. "Люлин" до бул. "Константин Величков" столичната подземна железница има вече изградено трасе от 40 км, мрежа от две линии с 35 станции, а делът му в системата на градския транспорт достигна 34%.
Докато за изграждането на първите 10 км до 2003 г. са били нужни 24 г., то за последните 10 г. са построени 30 км трасе.
Откриването на Линия 2 с нови 11 станции през 2012 г. и добрата организация на движение на влаковете дадоха възможност да се намали двойно интервала на движение - от 6 на 3 минути в часовете пик по Линия 1. Броят на пътниците се увеличи значително и метрото вози вече близо 350 000 души всеки ден. Поради по-високата скорост пътниците спестяват с метрото дневно над 110 000 часа.
Освен мащабен и сложен транспортен обект, метрото е най-големият екологичен проект на столицата. С изграждането на Линия 1 и Линия 2 е намален броя на автомобилите в движение в София с около 55 000 коли дневно. С построяването на Линия 3 се очаква в зоните, през които минава трасето й, трафикът да се намали с около 20%. Общо след реализацията на Линия 3 екологичният ефект от метрото ще достигне намаление на вредните емисии газове с около 90 000 т. на година.
Строителството на първите пет станции започва през 1979 г., когато е направена първата копка на станция "Вардар". Месец след това стартира строителството на "Люлин". Следват "Западен парк" и "Сливница" през 1980 и 1983 г. Последна с първа копка е "Константин Величков" през 1985 г. Строителството на метродепото започва през 1978 г. Изграждането на първите пет станции отнема цели 19 години.
20 години след историческото първо пътуване на подземно влакче по новопостроената отсечка от 6,4 км от кв. "Люлин" до бул. "Константин Величков" столичната подземна железница има вече изградено трасе от 40 км, мрежа от две линии с 35 станции, а делът му в системата на градския транспорт достигна 34%.
Докато за изграждането на първите 10 км до 2003 г. са били нужни 24 г., то за последните 10 г. са построени 30 км трасе.
Thinkstock/Getty Images
Откриването на Линия 2 с нови 11 станции през 2012 г. и добрата организация на движение на влаковете дадоха възможност да се намали двойно интервала на движение - от 6 на 3 минути в часовете пик по Линия 1. Броят на пътниците се увеличи значително и метрото вози вече близо 350 000 души всеки ден. Поради по-високата скорост пътниците спестяват с метрото дневно над 110 000 часа.
Освен мащабен и сложен транспортен обект, метрото е най-големият екологичен проект на столицата. С изграждането на Линия 1 и Линия 2 е намален броя на автомобилите в движение в София с около 55 000 коли дневно. С построяването на Линия 3 се очаква в зоните, през които минава трасето й, трафикът да се намали с около 20%. Общо след реализацията на Линия 3 екологичният ефект от метрото ще достигне намаление на вредните емисии газове с около 90 000 т. на година.