/ Радка Минчева
Кметът на Разград д-р Валентин Василев спази традицията си да коментира емоционално и в дух на отричане всеки възникнал в общественото пространство негативен коментар на дейността му.

Конкретният повод този път бе достатъчно сериозен изявленията на общинския лидер на БСП-Разград Добрин Добрев и на общинския съветник Стоян Димитров, че подават сигнал в прокуратурата за престъпление по служба и за безстопанственост във връзка с наложените финансови корекции по проекта за благоустрояване на жк „Орел“.

Василев първо уточни, че финансовите корекции не са потвърдени, обжалвани са в съда, но има и втора инстанция. Освен това по думите му няма общинска управа, реализирала европроект, на която да не е наложена финансова корекция. Всички ли трябва да бъдат дадени на прокуратура - риторично попита кметът.

Той припомни, че и в предходния мандат са наложени значителен брой корекции, като вметна, че един от авторите на сигнала до прокуратурата е имал пряко отношение при изготвянето на процедурите по обществените поръчки.

Не назова име, но вероятно имаше предвид Добрин Добрев, който бе юрисконсулт в Община Разград по време на управлението на Денчо Бояджиев. Василев каза още, не нито една от корекциите в предходния мандат не е обжалвана, а просто са плащани от общинската хазна. Когато той встъпил в длъжност, били останали неплатени две корекции, за тях се е споразумял с управляващите органи да се плати далеч по-малка стойност.

Корекциите от този мандат станали известни, защото местната управа потърсила възможност чрез съда те да бъдат отменени – обясни Василев и се зарече да продължи да обжалва и следващи финансови корекции.

Заяви, че ще си търси правата и след като приключат всички проверки и сигнали. По груби сметки от 10 проекта, реализирани в предходния мандат, финансовите корекции са над

1 100 000 лева. Ето всяка от тях и основанията за налагането им:

1. Проект „Рехабилитация на общински път RAZ 1113/III-4902/“Побит камък – Дянково-Разград“ в подкрепа на развитието на икономическия и туристически потенциал на градския ареал“, финансиран от ОПРР. Наложената корекция е в размер от 347 340,95 лв.
Финансова корекция – 3000 лв., неправилно избран вид на процедурата – разделяне на обществени поръчки.

2. Проект „Ремонт, обновяване и оборудване на социални заведения за деца и младежи с увреждания в град Разград и с. Просторно в подкрепа на интегрираното и устойчивото местно развитие“ - финансова корекция е в размер на – 10% върху договора за строителство – 54 117,26 лв.
Мотиви: неправилно поставено изискване в одобрената от управляващия орган на ОПРР документация за обществена поръчка за строителство
Финансова корекция 25% - 3 173,22 лв., неправилно определен вид на процедурата за възлагане на обществена поръчка, установено е разделяне на обществени поръчки.
 
3. Проект „Община Разград – ефективна, ефикасна и прозрачна общинска администрация в услуга на потребителите“ – 92 012,80 лв., които след подписване на тристранното споразумение за 73 610.24 лв. с Управляващия орган на ОП „Административен капацитет“, Министерство на финансите и община Разград остават 18 402,56 лв. за сметка на Общината.

4. Проект „Техническа помощ за подготовка на проект за управление на отпадъците на територията на регион Разград“ – финансова корекция 150 900 лв. за незаконосъобразно проведена процедура и сключен договор.

Мотиви: възложителят е предвидил неясна и ограничителна методика за оценка на офертите, възложителят е формулирал в методиката за оценка на офертите допълнително основание за отстраняване на участниците, нерегламентирано в чл. 69, ал.1 от ЗОП.

Възложителят е допуснал непълна оферта на изпълнителя. Участникът е допуснат неоснователно до по-нататъшно участие в процедурата.

5. Проект „Изготвяне на интегриран план за градско възстановяване и развитие на град Разград за осигуряване на устойчива, обновена и качествена градска среда“ - наложена финансова корекция по пропорционалния подход в размер на 2 850 лв.

Мотиви: нарушен регламентираният чл.15, ал.6 от ЗОП принцип за неразделяне на обществени поръчки. 6. Проект „Създаване на зелена и достъпна градска среда в централна градска част на град Разград“, финансиран по ОП „Регионално развитие“.- финансова корекция - 435 180,35 лв.

Мотиви: методиката за определянето на оценката е незаконосъобразна; неправомерни и/или дискриминационни критерии за подбор и/или показатели за оценка.

7. Проект „Повишаване енергийната ефективност на образователната инфраструктура в община Разград, съпътстваща устойчиво развитие“, финансиран по ОП „РР“, наложената финансова корекция е в размер на 25 762,19 лв.

Мотиви: нарушение на чл.15,ал.6 от ЗОП - разделяне на обществени поръчки. 8. Проект „Абритус – мистика и реалност“ , финансиран по ОП РР, наложена финансова корекция общо 13 209,93 лв. - за неправомерно съкращаване на срока за представяне на оферти в процедурата; незаконно допускане на участник в процедурата, незаконосъобразно допускане на участник.

9. Проект „Изграждане, реконструкция на съществуващата канализационна и водопроводна мрежи и ПСОВ град Разград“ – наложена финансова корекция 11 231,51 лв. Посочено е ограничително изискване.

10. Проект „Изграждане на съвременна градска среда, културна,образователна и социална инфраструктура в град Разград – гаранция за интегрирано градско развитие“, наложена финансова корекция – 15 924,60 лв.

Мотиви: Община Разград в качеството си на бенефициент е нарушила чл.25, ал.5 и ал.9 от Закона за обществените поръчки, като е включила показател, който е недопустим.