В края на миналата седмица „Холдинг БДЖ" ЕАД оповести официално, че от 12 януари 2015 г. ще бъде намален броят на движещите се пътнически влакове в различни региони на страната. Като причини, налагащи предприемането на тези мерки от холдинга посочиха намаляването с 40 млн. лв. на годишната компенсация /субсидия/ от страна на държавата за разходите при осъществяването на обществената превозна услуга, както и недостиг на тягов подвижен състав /локомотиви и мотриси/ в експлоатация.
През последните два дни представители на граждански организации и социални партньори изказаха твърдения в медийното пространство, че през 2015 г. „БДЖ - Пътнически превози" ЕООД може да функционира нормално с годишна компенсация /субсидия/ в размер на 140 млн. лв. и без предприемане на мерки за съкращаване броя на движещите се пътнически композиции.
В тази връзка ръководството на „Холдинг БДЖ" ЕАД приложи публично Отчета за приходите и разходите на дружеството като очаква и приема всякакви аргументирани предложения по темата „Нормално функциониране на железопътния превозвач с годишна компенсация /субсидия/ в размер на 140 млн. лв. без предприемане на мерки за редуциране броя на влаковете и персонала".
От приложените отчети са видни разходите на „БДЖ - Пътнически превози" ЕООД за 2013 г., 2014 г., разходите на дружеството през 2015 г., в случай, че годишната компенсация /субсидия/ не беше намалена с 40 млн. лв., както и тези разходи, които ще бъдат направени през 2015 г., вписвайки се в определената вече годишна субсидия в размер на 140 млн. лв.
От прложените отчети става ясно, че в случай, че не бъдат предприети действия и субсидията остане в размер на 140 млн. лв., дружеството „БДЖ - Пътнически превози" ЕООД ще приключи 2015 г. със загуба от 44 млн. и 629 хил. лв.