"Първата и неотложна промяна в професионалното образование е приближаването на професионалното обучение до потребностите на пазара на труда и на работодателите. В този смисъл концепцията, която министерството развива, заедно с работодателските организации и работещите в системата на професионалното образование и обучение е, че професионалното обучение трябва да се извърши на конкретното работно място т.е. - учене чрез работа". Това каза зам.-министърът на образоанието Атанаска Тенева пред журналисти в Плевен.
Атанаска Тенева сподели, че през последните години се забелязва рязко свиване на мрежата от професионални гимназии, както и намаляване на интереса у учениците към този тип образование. "Ние разчитаме на опита, който натрупахме чрез проектите за ученическите практики и за качеството на професионалното образование и за валидиране на неформално придобити компетентности и смятаме, че това е един добър опит, който да бъде фиксиран чрез промени в законодателната уредба и това да се случи реално в професионалните гимназии", обясни зам.-министърът.
Тя добави, че има интерес именно към валидирането на знанията има интерес и в момента в страната върви кампания по този проект и сподели, че според нея е трицифрено числото на лицата, които са потърсили консултация относно валидирането на своите професионални компетентности, придобити по самостоятелен път.
Атанаска Тенева съобщи, че в момента върви и информационна кампания относно качеството на професионалното образование. Тя допълни, че работата на междуведомствената група през последните месеци е показала, че работодателите в различна степен са готови да споделят отговорността за финансиране на обучение чрез работа.
Зам.-министърът уточни, че в тази връзка, поради различните възможности на работодателите да поемат финансово тази практика, ще е необходимо и съгласуване на действията. Според Тенева, другото освен споделеното финансиране е проектното финансиране, чрез което ще се създават работни места във фирмите, в които ще се осъществява обучението. Тя каза, че в момента има сериозно заявена готовност от българо-швейцарски проект като става дума за реализиране на пилотни проекти от началото на следващата учебна година.