19 май – Европейски ден за борба със затлъстяването. Какви правила да спазваме?

В САЩ 71 процента от възрастното население е с наднормено тегло или страда от затлъстяване
В САЩ 71 процента от възрастното население е с наднормено тегло или страда от затлъстяване / ThinkStock/Getty Images
На 19 май отбелязваме Европейския ден за борба със затлъстяването. Кампанията е основана през 2009 г. от Националния форум за борба със затлъстяването във Великобритания и Белгийската асоциация на пациентите със затлъстяване.
 
Експертите алармират, че в Европа свръх теглото и затлъстяването се превръщат в епидемия. По данни на СЗО между 30 и 80 на сто от хората над 18 години в повечето европейски държави са с наднормено тегло.

Нов метод предотвратява затлъстяване
 
Затлъстяването е резултат от нарушен енергиен баланс - съотношението между енергийната стойност на храната и енергоразхода на човека. Основно условие за постигане и поддържане на здравословно телесно тегло е добрият баланс между разход на енергия при физическа активност и прием на енергия с храната.

Повече от 50 на сто от затлъстяването се определя от генетичните фактори и семейната среда.
Thinkstock/Getty Images

Затлъстяването е заболяване, което се дължи на прекомерно натрупване на мастна тъкан в организма на човека. В зависимост от степента на това натрупване, състоянието се определя като наднормено тегло или като затлъстяване.
 
Затлъстяването е причина за развитието на редица заболявания: сърдечно-съдови (атеросклероза, артериална хипертония, исхемична болест на сърцето, мозъчен инсулт), захарен диабет тип 2, злокачествени новообразувания, ставни и дихателни заболявания и др.
 
С висок риск е затлъстяването при децата, тъй като се формират голям брой мастни клетки, които остават при възрастния човек и не намаляват дори и той да отслабне. Ето защо профилактиката на затлъстяването в зряла възраст започва още в детския и юношеския период. 
 
РЗИ-Добрич текущо реализира дейности по темата, насочени към двете възрастови групи: деца и ученици, относно
 здравословния избор на храни и здравословно хранително поведение, с предоставяне на различни здравно-образователни материали. По темата са ангажирани и медицинските специалисти от детските и учебни заведения на територията на гр. Добрич.

Затлъстяването сред децата и тийнейджърите продължава да нараства в редица части на Европа
Thinkstock/Getty Images

Специалистите съветват - за да поддържате здравословно телесно тегло, спазвайте следните правила: 

   • Приемайте храна с енергийна стойност, съответстваща на Вашия енергоразход.

   • Хранете се често и умерено (разпределете храната в 3 основни приема с 2-3 междинни закуски и намалете обема на порциите); 

   • Увеличете консумацията на плодове и зеленчуци; редовно консумирайте варива и зърнени храни. Тези продукти са бедни на мазнини и богати на хранителни влакнини, които увеличават обема на храната и засилват усещането за ситост; 

   • Избягвайте пикантните подправки и солта; 

   • Пийте най-малко 1,5 л вода и течности дневно; 

   • Намалете консумацията на мазнини и алкохол, тъй като те са висококалорични;       

   • Ограничете консумацията на сладкарски и тестени изделия (пасти, торти, шоколадови десерти, баници и други), тъй като освен въглехидрати те съдържат и голямо количество мазнини; 

   • Движете се ежедневно, като ходите пеша или упражнявате леки физически упражнения.