Ученици от Гоце Делчев се учиха как да открият своя потенциал
Ученици от Гоце Делчев се учиха как да открият своя потенциал / Снимка: Маргарита Петкова
Всяко дете има потенциали и ресурси, които може да прояви, ако има инструментите за това. С тази идея Валентин Атанасов – училищен психолог, стартира поредица срещи – упражнения с учениците от V до VІІ клас в седмицата, посветена на осведомеността за училищната психология в Гоце Делчев. Първото занятие по тази тема бе проведено с учениците от VІІ клас, с класен ръководител Александър Халачев.

„Младите личности имат възможности, които макар и „спящи” в момента, могат да се развият, ако знаят за тях и използват подходящите средства“, казва училищният психолог.

С упражнение за „Отключване на потенциала“ учениците бяха провокирани да помислят кои качества притежават. Всеки имаше възможност да напише на хартия свой потенциал, който би искал в бъдеще да отключи и развие. В помощ се притече. След като откриха свои потенциали, които искат да отключат, учениците измислиха и как, според тях, могат да ги отключат – с какъв ключ или парола? Тези „ключове” за отключване на потенциали могат да са някакви мисли, думи, действия, взаимоотношения с други хора, вещи, идеи и др.
 
„Децата имат сходни потенциали в областта на спорта, грижата за природата и нейните обитатели, в областта на изкуствата. Споделяйки за тях пред учениците в класа се случва така, че се опознават по-добре, стават по-близки и с обмяната на информация по забавен начин, откриват полезното за себе си. Харесва ми как започват да мислят и да гледат на света след едно такова упражнение. Чувствам, че съм изпълнил своята роля, разширявайки техния светоглед; показвайки им как по нов начин да изпълнят целия си потенциал; давайки сила на мечтите им и възможността да вярват, че всичко е възможно, защото държат бъдещето си в своите ръце. Харесвам професията си, защото всеки ден тя изпълва със смисъл и моя живот“, споделя Валентин Атанасов.
 
Втората инициатива по повод Седмицата на осведомеността за училищната психология бе осъществена с по-малки ученици - от класа на Мария Керина и Димитрия Кафкова. Те учиха чрез игри как да изграждат общество в класната стая. Какво означава да изградиш общество? Това означава да се грижиш за другите, да проявяваш уважение и самоуважение, да изслушваш останалите, да се учиш на взаимност, да изградиш отговорност към целия свят. Какъв по интересен и лесен начин да усвоиш тези ценни знания чрез игра. Игрите, използвани в класната стая от психолога на училището, са създадени според философията на д-р Мария Монтесори.

В интересния и различен учебен час, децата се учеха на отговорност, запознаха се с последиците от изборите, които правят  както по отношение на тях самите, така и спрямо другите, и природата. „Това осъзнаване помага на учениците да се изградят като грижовни и състрадателни хора и да усъвършенстват лидерските си умения“ – сподели Атанасов.

Инициативите по повод Седмицата на осведомеността за училищната психология в Трето ОУ продължават.