И лични данни влизат в интернет търсачките
И лични данни влизат в интернет търсачките / netinfo
Американска компания се готви да пусне интернет търсачка с амбиция да индексира шест милиарда човешки същества – убедителен пример за интереса на интернет към личните данни, пише БГНЕС.

Google дава възможност да зададеш всякакъв въпрос и да получиш резултати под формата на Уеб документ. Ние доставяме данни единствено за лица, цитира АФП изявление на Джей Бхати, съосновател на Spock.com. Под това име се крие търсачка, разработвана от 2006 г. в Редууд Сити, Калифорния, която вече разполага с експериментална версия на данни за повече от 100 милиона души.

Официалното й лансиране е предвидено за средата на август. Индексираме данните, съдържащи се в стотици сайтове, по-специално в социални мрежи като MySpace, а също в по-общи сайтове като Уикипедия, подчертава Бхати. Spock не е първата търсачка, която изследва данните, свързани с индивидите. Wink и Zoominfo вече притежават съответно 200 000 и 37 000 профила.

Интересът, който предизвикват личните данни, позволи на Spock да събере 7 милиона долара за стартирането си. Сайтът, който засега ще е безплатен, ще се финансира от реклами. Spock разчита също на общността на потребителите, за да допълни указателя си. Методът на автоматичното индекисране не позволява да се интерпретират всички данни, които ние събираме и приносът на потребителите ще запълни тези слабости, смята съоснователят на Spock.com.

Това обаче крие риск фалшива информация да замърси сайта и да го дискредитира. Тези търсачки повдигат въпроси от страна на асоциациите за защита на потребителите он лайн. Те може да се почувстват под заплаха, виждайки, че по този начин се предоставя информация, която ги засяга, особено ако не са я предоставили самите те, отбелязва представителят на Electronic Frontier Foundation Дерек Слейтър.

Въпреки това, признава той, Spock, Zoominfo или Wink имат право да говорят свободно за данните, отнасящи се до обществената сфера. Според американското право търсачките, считани за трета страна, осигуряваща информация, не може да се смятат за отговорни за съдържанието, което доставят. Потребителите трябва да осъзнаят, че занапред някой потенциален работодател няма да се диви само пред личните им качества, които те хвалят в CV-то си, но ще узнае и по-пикантни факти, които споделят с контактите си в мрежата на MySpace.