Бенямин Лист
Бенямин Лист / БГНЕС
Нобеловата награда за химия тази година беше присъдена на германеца Бенямин Лист и родения в Шотландия Дейвид Макмилан, благодарение на които човечеството разполага с находчив нов инструмент за изграждането на молекули, съобщават световните агенции.

Кралската шведска академия на науките отбеляза, че работата на Лист и Макмилан е допринесла за напредъка на фармацевтичните изследвания, както и за по-екологична химия. Благодарение на тях учените могат да произвеждат тези молекули по-евтино, ефективно, безопасно - и със значително по-малко въздействие върху околната среда.

Създаването на молекули, което изисква свързване на отделни атоми в специфично подреждане, е трудна и бавна задача. До началото на хилядолетието химиците разполагат само с два метода - или катализатори - за ускоряване на процеса.

Всичко това се променя през 2000 г., когато Бенямин Лист и Дейвид Макмилан независимо един от друг оповестяват, че малки органични молекули могат да се използват за същата цел като използваните досега два типа катализатори - метали и ензими.

Разработеният от тях нов тип катализатор за ускоряване на химичните реакции е наречен асиметрична органокатализа.

Новият метод днес се използва масово, например при откриването на лекарства и при производството на фини химикали.

Кои са фаворитите за Нобелова награда за мир?

От Американското дружество на химиците казват, че тазгодишните лауреати са разработили нови "магически пръчки".

Преди пробива на Лист и Макмилан стандартните катализатори, които обикновено се използват, са метали. Употребата им често има негативни ефекти за околната среда. "Те се натрупват, изтичат, могат да бъдат опасни", отбелязват от дружеството.

"Органичните катализатори могат да се използват за предизвикване на множество химични реакции. Използвайки тези реакции, изследователите вече могат по-ефективно да конструират всичко - от нови фармацевтични продукти до молекули, които могат да улавят светлина в слънчевите клетки", казват от академията.

Катализаторите са молекули, които остават стабилни, докато предизвикват или ускоряват химични реакции, извършвани в лаборатории или големи промишлени реактори.
Новото поколение катализатори са по-щадящи за околната среда и по-евтини за производство и са ключът към производството на нови вещества - от фармацевтични продукти и пластмаси до парфюми и аромати.

В очакване на приза: Кои са носителите на Нобеловата награда по физика през годините

"Човечеството вече извлича сериозни ползи от това", заяви Пернила Витунг-Стафсхеде от Нобеловия комитет.

Говорейки след обявяването на лауреатите, Бенямин Лист сподели, че Нобеловата награда за химия е била "огромна изненада" за него. "Абсолютно не очаквах това", допълни ученият, който е бил на почивка в Амстердам със семейството си, когато е дошло позвъняването от Швеция. По думите му наградата ще му позволи още по-голяма свобода в бъдещата му работа. "Надявам се да оправдая това признание и да продължа да откривам невероятни неща", каза Бенямин Лист.

Той споделя, че първоначално не е знаел, че Макмилан работи над същата "глупава идея". "Когато тя проработи, почувствах, че може би се случва нещо голямо", добавя германецът.
Ученият разказва, че откакто е открит, инструментът е усъвършенстван допълнително, което го прави многократно по-ефективен. "Истинската революция едва сега започва", отбелязва Бенямин Лист.

Не е необичайно няколко учени, които работят в свързани области, да си поделят приза. Миналата година Нобеловата награда за химия беше присъдена на французойката Еманюел Шарпантие и американката Дженифър Даудна за разработването на инструмент за генно редактиране, предизвикал революция в науката, предоставяйки начин за промяна на ДНК.