ЕП ще реши окончателно въпроса със споразумението АКТА
ЕП ще реши окончателно въпроса със споразумението АКТА / снимка: Sofia Photo Agency, архив, Надя Коцева

Съдбата на международното търговско споразумение за борба с фалшификациите АКТА ще бъде окончателно решена на сесията на Европейския парламент в Страсбург тази седмица. В програмата се предвижда дебатът по споразумението да се състои във вторник, а гласуването е насрочено за сряда.

През юни комисията по международна търговия към ЕП, водеща по този въпрос, препоръча споразумението да бъде отхвърлено. Ако тази препоръка бъде последвана, "перспективите пред AКTA ще бъдат нулеви, поне що се отнася до ЕС", е записано в документите за предстоящата сесия. Четири други комисии на ЕП - за граждански свободи, промишленост, правни въпроси и развитие - дадоха също препоръка за отхвърляне на документа.

Споразумението, договорено от ЕС, САЩ, Австралия, Канада, Япония, Мексико, Мароко, Нова Зеландия, Сингапур, Южна Корея и Швейцария, трябваше да повиши спазването на правата върху интелектуалната собственост и борбата с онлайн пиратството и с вноса на фалшифицирани стоки.

Също в сряда се предвижда Европейската комисия, Съветът на ЕС и парламентът да обсъдят информация за незаконните гранични проверки в Шенгенската зона. Дебатът е по повод оплаквания за повторното въвеждане на граничен контрол между страните в свободната от проверки зона. На 14 юни ЕП спря работата си по пет законодателни проекта в областта на вътрешните работи и правосъдието, докато министрите от ЕС не променят решението си за изключване на парламента от процеса на оценка на действието на Шенгенското споразумение.

Във вторник ЕП ще разисква резултатите от последния Европейски съвет, на който бяха приети решения, свързани със следващия бюджет на ЕС, банковия съюз и фонда за обратно изкупуване на дългове. В сряда е възможно да бъде приета резолюция.

Във вторник и сряда предстои премиерът на Дания Хеле Торнинг-Шмит да представи резултатите от приключилото председателство на ЕС, а кипърският президент Димитрис Христофиас да говори за приоритетите на своята страна начело на Общността до края на годината. Кипърското председателство ще премине под мотото "Към по-добра Европа". Четирите основни приоритета, заявени от новото председателство, са "Европа на ефикасността и устойчивото развитие"; "Европа с добре работеща и ориентирана към растеж икономика"; "Европа на солидарността и социалното сближаване"; "Европа, близка до своите съседи".

Сред останалите теми на сесията е въпросът за единния патент в ЕС. След 30 години опити ЕС най-после ще има единна патентна система, ако ЕП одобри в сряда споразумението със Съвета на ЕС, постигнато през декември 2011 година. Новият европейски патент ще бъде много по-евтин и по-лесен за прилагане. Европейската комисия заяви, че когато навлезе новата система, патентът може да струва само 680 евро, в сравнение със средната стойност в САЩ от 1850 евро. Единствено Испания и Италия на този етап не участват в работата по предложението за единен европейски патент, но може да се присъединят по всяко време, допълва БТА.

Парламентът ще се занимае и с въпроса за въвеждането на задължителна система за спешни повиквания в автомобилите. Предвижда се до 2015 г. всички нови автомобили да бъдат снабдени с устройства, които да подават автоматично сигнал през номера за спешни повиквания 112 до спасителните служби при катастрофа. Системата ще ускори пристигането на спешната помощ и ще помогне за спасяването на живот. В мотивите към предложението е отбелязано, че нововъведението ще помогне за спасяването на около 2500 живота годишно и ще намали усложненията от получаваните при катастрофи травми с между 10 и 15 на сто.

Депутатите ще обсъдят и въвеждането на нови тахографи за проследяване на товарните автомобили. Спазването на графиците за шофиране и почивка трябва да бъде по-стриктно и хармонизирано за целия ЕС, според проект на парламентарната комисия по транспорта. Комисията призовава товарните автомобили да бъдат оборудвани с по-ефективни устройства за запис, а пътните инспектори да получат съответното техническо оборудване за проверка. Така се очаква да се подобри безопасността и да бъде преодоляна нелоялната конкуренция в областта на пътния транспорт.