Ген на дълголетието не съществува, установиха учени
Ген на дълголетието не съществува, установиха учени / Thinkstock/Getty Images

Американските учени не можаха да открият сред най-възрастните хора на планетата някакъв специфичен ген, отговорен за дълголетието им , съобщиха Ройтерс и ТАСС.

Те се позоваха на публикация на група специалисти от няколко изследователски центъра на САЩ, излязла в научния сайт Плос уан.

Специалистите съставили геномите на 16 жени и на един мъж на възраст от 110 до 116 години. Но в техните генетични структури не били открити някакви общи признаци, обясняващи принадлежността им към "клуба на свръх дълголетниците". В него влизат само 74 души на нашата планета.

"Ние очаквахме да открием гена на дълголетието, но претърпяхме разочарование", призна един от авторите на изследването, професорът от Станфордския университет Стюарт Ким. Той предполага, че при столетниците не е налице отделен ген, който в резултат на мутация забавя процесите на стареене на човешкия организъм. Ученият е убеден, че способността на някои хора да доживеят до много дълбоки старини се обяснява с цялата съвкупност от наследствения им материал.

Професорът обърна внимание на факта, че изучаването на групата на свръх дълголетниците ги навела на мисълта, че става дума за съвършено различни хора. Освен възрастта, единствената обединяваща ги черта била тази, че са граждани на САЩ. Петнайсет души от тази група били представители на бялата раса, двама били афро и латиноамериканци. А понастоящем всички изследвани били вече починали.

Никой от изучените дълголетници не бил привърженик на здравословното хранене или на здравословния начин на живот. Никой е нямал и някакви особени привички, които да обяснят дълголетието му. На всичко отгоре половината от тях се оказали пушачи.

Ученият изтъкна, че това е първото комплексно изследване на генома на такава голяма група свръх дълголетници. При предишни проучвания бил анализиран генетичният материал само на един-двама души на възраст от 110 до 116 години.