Цените на застраховката „Гражданска отговорност" трябва да скочат поне двойно, според застрахователните компании. В момента те отчитат загуби при сключването на договори за тази застраховка - не само заради високите й цени и в момента, но и заради лошо пресметнатия риск от страна на дружествата. В същото все повече стават автомобилите, които се движат по пътищата, без задължителната застрахователна полица.
20 процента от собствениците на автомобили проявяват безумие и гражданска безотговорност. Това са водачите на близо 600 000 коли, които се движат по пътищата на страната без задължителната застраховка „Гражданска отговорност" На какво обаче се дължи този проблем?
„Проблемът е, че българите не се застраховат, а второто е, че за да не се застраховат, липсва съответният контрол, който да контролира дали те са си изпълнили задълженията", каза председателят на Асоциацията на застрахователите в България Орлин Пенев. Контролът основно се осъществява от служителите на КАТ. Много от шофьорите обаче просто забравят да подновят полицата си или отлагат подновяването й и карат месеци с изтекла застраховка. По този начин страната ни е под задължителния минимум от поне 90 процента сключени застраховки. Една от основните причини някои от българите да нарушават закона са високите цени на застраховката. Според Комисията за финансов надзор обаче тези цени ще продължават да растат. „За съжаление при нас към дадения момент процентът на колите с „Гражданска отговорност" е 81,3 процента, което означава, че приблизително около 580 000 автомобила нямат тази задължителна застраховка. Това се дължи вероятно на ред причини, в това число и на това, че редица хора приемат застраховката като един ненужен разход и те не осъзнават, че всъщност реално погледнато това е една много сериозна защита срещу събития, които биха могли да ги поставят в много тежко положение, ако се случат", каза заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Емил Атанасов.
По думите му би трябвало да очакваме, че тенденцията за увеличаване на Гражданската отговорност ще се запази. „Тук обаче действа и един противоположен фактор, свързан с конкурентната среда и стремежът да се постигне по-голям пазарен дял, при което някои от компаниите понижават цените. От наша гледна точка като надзорен и регулаторен орган е важно и ние следим преди всичко това застраховката да бъде с положителни резултати, което за съжаление не се случва напоследък и по-скоро от наша гледна точка е важно показателят достатъчност на премията, формирането на резервите, така че те да осигуряват срещу поетите рискове", коментира Атнасов. На въпрос защо това не се случва, Атанасов отговори, че това е така именно поради факта, че в тази конкурентна борба и стремежа за по-голям пазарен дял компаниите се стремят да привличат повече клиенти. И това става основно именно по начина, за който говорим, тоест с по-ниски премии, допълни той.
Орлин Пенев от своя страна обясни, че може да има лека корекция плавно надолу в цената на Гражданската отговорност поради някаква кампанииност на застраховката, но той не вярва да е толкова фрапиращо. Пенев заяви, че реалната цена на „Гражданска отговорност" според него е 300 евро. Това по думите му е реалната стойност на полицата. В момента цената е от 100 до 150 евро в зависимост коя компания я продава. „Увеличението не може да стане изведнъж, трябва да става плавно, но както виждате, докато преди две години цената бе под 100 лева, в момента надхвърля 200 лв.", каза Пенев.
„Когато един риск се намали, тогава цената на застраховката спада. При нас рискът постоянно се увеличава. Вие видяхте резултатите от колко автошколи са напускали шофьори и са им дали свидетелства за правоуправление, които те просто само са отишли и са ги получили. Виждате колко пътно-транспортни произшествия стават годишно, виждате какъв е резултатът от тях - колко убити и колко ранени. За мен лично рискът се повишава", коментира председателят на Асоциацията на застрахователите у нас.
Добрият шофьор не е само този, който владее волана до съвършенство, а и този, който има култура на шофиране. Сключването на Гражданска отговорност е част от тази култура на шофиране, а що се отнася до застрахователите може би е време не просто да вдигат цените на полиците, а да предлагат европейски услуги.