Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Тодор Николов в интерзвю за предаването „Портфейл” на Дарик
Какво би попречило според Вас в процедурата „Хемус Еър” да не стане собственик на „България Еър” ?
Надявам се нищо да не попречи на процедурата оттук нататък и по-скоро да имаме успешно приключване на сделката.
Какво означава това? Кога Вие казахте, че до седмица ще имате по-конкретни резултати? Вече почти приключва тази седмица.
В рамките на оставащите 1-2 дни на тази седмица, която определихме след приключването на конкурса, ще излезем с решение на Агенция за приватизация относно класирането. Също така това решение ще бъде и основа за предложението, което Агенцията за приватизация ще направи към Министерския съвет за избор на участник спечелил конкурса.
Какви са възможните сценарии при това класиране?
Възможните сценарии са Министерският съвет да приеме предложението на Агенцията за приватизация и да определи предложения спечелил или да не го приеме. А що се отнася до това кой е участникът, който ще спечели, разбира се, официално трябва да го кажем, когато сме готови с работата на конкурсната комисия. Но що се отнася до сравнението на предложените оферти, очевидно е, че предложението на „Хемус Еър” по отношение на цената е по-добро, като в инвестицията говорим за разлика в пъти.
Ниската цена, освен липсата на материални активи в „България Еър” доведоха до допускане на варианта за препродажба на компанията. Вие можете ли да разсеете подобни съмнения?
Не знам, какво дава основание за подобен коментар и за каква препродажба на компаниите става дума.
Прехвърляне с договор за управление на друга компания, потенциалният купувач я купува – така коментират специалисти от бранша тази ситуация.
По-скоро виждам възможност, ако при така подадените оферти „Балкан Хемус” бъде определена да спечели участие, за консолидация на „Хемус Еър” и „България Еър” и в бъдеще да имаме една по-силна компания, която да е съизмерима с Балкан от миналото.
Тоест, двете компании да се консолидират. Това предвижда ли се в стратегия – сливане на компаниите на „Хемус Еър” и на „България Еър”?
По принцип не е предвидено в стратегия, тъй като стратегията е един по-огромен документ, той не може да влезе в детайли да разгледа всички възможни варианти и хипотези, но аз лично смятам, че подобна консолидация трябва да се допусне. Даже трябва да се стимулират участниците към подобно развитие.
„Хемус Еър” предлага 82 млн. инвестиции за 5 години в „България Еър”. За какво ще се използват тези инвестиции?
Има конкретно предложение на Агенция за приватизация по този въпрос. В конкретния случай могат да се използват за купуване на самолети, за сключване на договори за финансов лизинг, за изграждане на халета, свързани с ремонтната база. Доста широк е кръгът. През първите две години основният акцент ще бъде, и трябва да бъде, осигуряването на новите самолети.
Колко нови самолети?
Ще Ви отговоря, когато имаме окончателното решение.
Колко точно са загубите? Какво е състоянието на „България Еър” и търпи ли отлагане при евентуално обжалване на процедурата?
Труден въпрос. По-скоро бих казал, че се надявам да няма обжалване, тъй като Агенцията за приватизация направи всичко необходимо, за да бъде прозрачен, ясен и честен този процес и да има равнопоставеност между участниците. От тази гледна точка не мисля, че който и да е от участниците, може да има сериозни основания да атакува процедурата или част от правилата, заложени в нея. За мен това е възможно най-лошият вариант. От гледна точка на финансовото състояние на компанията, това наистина ще постави „България Еър” да работи в много трудни условия. Наистина финансовото състояние на компанията не е много добро. По-скоро е в рамките на песимистичното, спрямо очакванията на Агенцията за приватизация. Загубите бяха около 13 млн. през второто тримесечие и нямаме ясно данни това де е неутрализирано. Тоест, от финансова гледна точка компанията не е в добро състояние.