София е станала рай за каране
София е станала рай за каране / снимкa: Sofia Photo Agency

Тази сутрин трябваше да ида до булевард „България" и после до зала „Фестивална" и въпреки бележката на волана "Не може ли с метро?", за съжаление не можеше. Някой ден може и да може, като пуснат и втория лъч на метрото в София, но това ще е през 2013 година, ако всичко върви както трябва.

Все пак дори и без втори лъч на метрото в София изглежда няма никакво задръстване, в работен ден при това. Минах на светофара на „Орлов мост" и Университета едва ли не на зелена вълна като междувременно забелязах няколко почти празни тролеи, автобуси и маршрутни таксита.

Не съм много наясно на какво се дължи това лесно преминаване по улиците на София, защото е възможно някои хора и да са отишли на ски, предвид добрите условия напоследък, но все пак, като се реорганизира малко градският транспорт, нищо чудно в София да се кара кола и през седмицата както в неделя.

Това нищо чудно да създаде известна безработица, но от друга страна, ще повиши конкурентноспособността на фирмите. Така един човек, който разкарва хляб през деня, ще обслужи два магазина вместо един, вместо да стои в задръстването и най-вероятно фирмата, която разкарва хляб, няма да има нужда от толкова шофьори и движещите се коли за хляб. Предполагам, че това ще е една от причините за по-висока производителност на труда и в нашия случай единият шофьор става излишен, с което нивата на безработица ще помръднат с малко.

От друга страна, обаче фирмата ще е по-печеливша, защото ще плаща по-малко разходи за шофьор, бензин и други неща, свързани с дейността и поне ще има възможност да подсигури по-добри заплати на останалите служители. Горе-долу това ще доведе до по-висока производителност на труда на тези хора, като в същото време намалява разходите на други, които също трябва да се движат с коли в София и те ще имат малко повече пари, които да изразходват за нещо друго, освен за бензин, изгорял на кръстовището във времето на съзерцаване на червения светофар.

Тези повече пари биха могли да бъдат похарчени за нещо друго, което би увеличило заетостта в други сектори и реално не е много сигурно дали отпушването на София, по-скоро няма да доведе до повече работни места, отколкото на безработица.

Изглежда е много важно освен да строим инфраструктура и да я управляваме, защото добре организираната инфраструктура пести време, което за обикновения човек може и да е половин час, но за един милион човека това е доста. Не съм много наясно на какво се дължи лесното преминаване по улиците на града, но дори и доста хора да са отишли на ски, то поне скоро се очаква да пуснат Околовръстното, което ще създаде условия повече коли да преминават в София без това да води до задръстване.

По-добре организираният трафик най-вероятно ще доведе до по-малко катастрофи, което пък от своя страна ще създаде по-малко работни места за хора, занимаващи се със сервиз на коли. В същото време застраховката на кола ще е доста по-рентабилна и е възможно застрахователните компании да намалят сумите за застраховане

И не на последно място, би трябвало разходът на горива чувствително да намалее както в градският транспорт, така и частният. Това би довело до много по-чист въздух в София, но известно намаление на приходите от ДДС и акциз на бензина. Всъщност държавата никога не е набутана, така че най-вероятно тя ще намери начин да компенсира намалените приходи, най-малкото от по-добре развиващите се дейности на фирмите.

Авторът е блогър в Log.bg

Още материали от същия автор четете на dkolov.log.bg