Светът отгоре изглежда прекрасен. Ако обичате да летите, знаете, че е така. Ако обаче имате колебания, следва разказът на Иван Калев. Кой е той ли - като управител на Дарик Скай ЕООД Калев не само има възможност да лети непрестанно с хеликоптер, но и да снима отгоре. Ето защо оттам той вижда всичко, а и не крие страстта си към полета.
"Много места са по-красиви отгоре, особено Черноморското крайбрежие на север. И обратно - хубави сгради, които съм искал да заснема отгоре, са ме разочаровали, понеже покривът им е обсипан със стари железа и счупени антени...", разказва Калев. Ясно е, че той действително опознава света отгоре, като последните близо три години го прави с Darik Sky. Затова за него усещането при полет с хеликоптер е все едно си на летящо килимче в небето.
Връщаме се към първите дни на април 2009, когато фирмата получи свидетелство за авиационен оператор както на територията на страната, така и в Европа. Дружеството притежава два хеликоптера Robinson R44 Raven II. Единият от тях е приложим за разнообразни корпоративни цели, а другият е оборудван за заснемане и живо излъчване. От борда на този нюзкоптер предавахме на живо за 36 телевизии в света кръг от световното първенство по ски през януари в Банско, продължава разказа си Калев.
В България и на Балканския полуостров има един-единствен подобен нюзкоптер, нашият, отсича той, припомняйки неизбежната равносметка, че Darik Sky работи предимно за чужденци. Наскоро обаче имало и родни поръчки - за откриването на телевизионното риалити X Factor, както и за българския сериал "Седем часа разлика".
"Нашите кадри може би са най-хубавото от филма", шегува се Калев, който обаче не скрива задоволството си, че редом до снимките от небето над Ню Йорк са тези от София. Снимките за "Седем часа разлика" с хеликоптера над столицата са продължили един час, "толкова ни беше разрешено да летим". Разбира се, по-трудно е да се получи разрешение за полет над град като София, където се пресича пътя на кацащи и излитащи самолети - в сравнение с полет над Витоша например.
Първоначалната идея за създаването на Darik Sky е да се отразяват събития от въздуха. Има събития, които не можеш да покажеш по друг начин, уверен е Калев. Хеликоптерът е оборудван с предна и централна аеродинамична и жиро-стабилизирана HD камера Ikegami с оптично 22x приближение и 360-градусова ротация. Снимането се извършва с дистанционно управление, а това затруднява дори хора с богат опит.
Хеликоптерът може да достигне 4 200 метра надморска височина, над градовете изискването е да се лети на 400 метра. Ако искате да направите снимки над храм-паметник "Свети Александър Невски", на височина 400 метра ще бъде прекрасно, тъй като камерата има невероятно увеличение. Но е важно да е чист въздухът, съветва Калев - ако е дори леко мъгливо, колкото повече се приближавате, толкова по-мътен е образът.
Всъщност за всеки географски район подходящото време е различно. Според наблюденията на Калев кристални снимки над София могат да се направят в не повече от десетина дни в годината. Нужно е да има хубав вятър, кристална видимост, забравете мъглите; всичко това в съчетание със слънце. "А ние избираме ден, вдигаме се и летим", разказва той. Метеорологичните условия тук може да са идеални, а по пътя да се изпречи някой непредвиден облак.
Хеликоптерът Robinson R44 Raven II развива максимална скорост 240 км/ч. Средната скорост обаче зависи от въздушната скорост, а и вятърът не бива да се подценява (в зависимост от това дали е насрещен или гръбен, вятърът може да забави, може и да забърза).
Времето често поднася изненади. Ако сте готови да приемете това условие, навярно сте наясно, че всеки възприема и летенето по различен начин. "Има хора, които никога не са се качвали на хеликоптер и при първото летене умират от кеф. А други толкова се страхуват, че се налага бързо да се кацне", добавя Калев. Той обаче винаги е обичал да лети, заради онази тръпка.
Хеликоптерът има безброй приложения, които биха били от полза за всеки от нас. Един много лесен пример - при задръствания снимките отгоре могат да покажат целия център на София, изходящите пътища и алтернативен път на шофьорите. Калев дава за пример Северна Америка и Австралия, където авиацията се радва на особена почит - навярно заради дългите разстояния това е достъпна услуга, докато в Европа законодателството е консервативно по отношение на авиацията.
Действително хеликоптерът позволява бързо придвижване, но не това е неговото важно предимство. За разлика от самолета, който изисква началната и крайната точка да са летище, хеликоптерът може да излети и от хангар... и да премине над планини например - можем да излетим от София, да отидем до Рилските езера, да ги разгледаме, да ги снимаме и да се върнем общо за 40 минути.
За финал избираме най-приятната част от полета с хеликоптер, който може да лети, а може и да зависне, с други думи да спре във въздуха на едно място - за да се полюбуваме и ние на света отгоре. Във фотогалерията тук можете да видите отбрани кадри от една разходка с Иван Калев над Рила.