Парите за АЕЦ Белене – за нови пътищата
Парите за АЕЦ Белене – за нови пътищата / Sofia Photo Agency

Напоследък се питам как е по-добре да възпитавам детето си - с добри примери или с  лоши. И тъй като аз съм бил възпитаван с добро, избирам първото.

Преди дни шофирах по жълтите павета, малката стоеше на задната седалка, и изведнъж ме стъписа с въпрос "Какво е това". Това там, вдясно, инсталацията със смачканите коли, която трябва да те накара да шофираш внимателно, е изумително изобретение. Не че е ново, напротив - съществува по света от години. Не че е успешно или неуспешно, напротив - продължава да се ползва поd една или друга форма, но не съм чул официална статистика за успеваемост. Да не говорим, че в българския вариант всички търсят Хамъра на фигуриста, който не е там.

Но и това не е толкова важно. Интересното е, че за спасителна мярка е взет лошият пример, а добрият - него кучета го яли.

Годишно в света на пътя загиват милион и половина души. Управляващите се борят с  това различно - едни използват лоши примери, други действат с добри. Преди да стигнат до показване на лошото, успешните страни са си написали домашното. А то е просто - обезопасяване на старите пътища и умно създаване на нови. Запомнете думата "умно".

Мнозина са гледали суперуспешното клипче, в което дама пише SMS, отклонява вниманието си от пътя и следва зловеща катастрофа. Операторското заснемане е толкова въздействащо, че мислиш за това с дни. Но такива клипчета имат ефект едва след като транспортната система работи и причината за катастрофите може да се търси основно в шофьорите, а не в тези, които правят пътищата.

Умно създадени пътища в България почти няма. Не казвам "хубави" или "широки". Казвам "умно" направени. Умните пътища са първото условие поведението на пътя да е  разумно. Умно направените пътища спасяват човешки живот и възпитават. 

Използвайки последните слънчеви дни през последните дни, се опитвам да се возя на скутерче. И наблюдавам отблизо ситуации, предизвикани не от глупави шофьори, а от глупаво създадена транспортна система. Наблюдавам странни движения, необмислени маневри, рисковани изпреварвания, тотално неспазване на правилата. После за всичко това обвиняваме шофьорите, а не тези, които са измислили безумната на места пътна инфраструктура. Има и шофьори, които карат разумно, нямат на разположение свръхмощни коли, не са тъпаци на пътя, но наличната пътна система ги заставя да действат опасно.

Инциденти ще продължава да има. Петнадесет смачкани коли на пътя няма да спрат безумните шофьори да карат безумно. Но петнадесет УМНИ идеи ще помогнат. Помислете само - безпощадни глоби; нова идеология на опасните кръстовищата; премахване на дупки и предмети от пътя; разчистване на коли; разширяване на тесни платна; модерни светофарни системи; отчетливо маркирани улици; симетрични платна; отделяне пешеходните пътеки от пътищата; намаляване светофарите и замяна с кръгови движения; летни и зимни ограничения за скоростта; задължителни четири зимни гуми (ако нямаш пари - просто не караш).

И най-важното - оценка на всички пътища в България по петобалната система, където "5" е високо рисков път, а "1" е перфектен път, където всичко е в ръцете на шофьорите. Така всеки предварително ще знае какво да очаква от пътя, по който минава. 

Европейските статистики твърдят, че смъртните случаи ще намалеят наполовина, ако пътищата са по-УМНО създадени. Представете си, че на опасните двулентови пътища се направи ремонт и те станат 2+1 (с метална преграда между платната и от двете им страни - в рисковите зони). Тогава - няма изпреварвания, няма навлизане в другото платно, няма удари в дърветата. Нещо повече - високото ниво на сигурност по вече съществуващи пътища ще струва около 1/20 от стойността на създаването на нов магистрален път. Обезопасяването на стари пътища може да струва около 200 евро на метър. За сравнение - цените за метър модерен път достигат 7000 евро.

Отгоре на всичко пари могат да се намерят. Просто трябва да се отклонят от други "обекти". Най-лесният начин за това са парите за АЕЦ "Белене". С 10 милиарда евро можеш да направиш много неща. И да спасиш много хора.