Нека някой с факти да се опита и да ми докаже, че е бил на по-добро шоу в България от това на Мадона.
Покрай истерията около концерта й на 29 август 2009 все по-често се впускам в безсмислени спорове с колеги и приятели, които изненадващо решиха да не срещат материалната дама на живо. Но в крайна сметка няма никакво значение защо я освиркват, колко е стара, с кого си ляга, колко печели и колко октави покрива гласът й. Защото тя е Мадона.
Много изпълнители правят добро шоу на сцената, но от началото на 80-те до днес единствено на нея й се получава така масово и като количество, и като качество. И този факт не бива да се подценява.
Над 56 хиляди бяха феновете и не-феновете на стадион Васил Левски в София (статистиката е на организаторите). Както пее самата Мадона: Music makes the people come together, yeah/ Music mix the bourgeoisie and the rebels.
Да, така е. Зрелищата открай време са масови развлечения. Къде другаде ще се сблъскате с такова изобилие от гледки - лъскави вечерни тоалети с голи гърбове, леопардови щампи и мъниста, подбрани прически, крещящ маникюр и настроение на високи токове. Вдясно от сцената попаднах на доста подобни примери, макар и далеч от нарицателното Madonna - Wannabes за всички, които искат да приличат на нея.
Показателен е фактът, че и доброжелатели, и критици обръщат повече внимание на това как изглежда тя, отколкото на това как пее (демонстрирайки умения с китара, всеки мускул на ръцете й изпъква; краката й също са перфектни).
Не съм я гледала на живо преди, а понеже България е страна на неограничените възможности, любопитна бях какво ще се случи. Логично, мненията гравитираха около крайните полюси: Тя е велика; Заспах от скука още на първия час; Стига с тази баба, какво толкова й харесвате. На сцената обаче тя прави шоу-и-бизнес и именно изказвания като горните потвърждават, че го менажира доста добре. Турнето й Sticky&Sweet е най-печелившото в историята и само за 2008 е донесло 280 милиона долара приходи.
За никого не е тайна, че Мадона е упорита и амбициозна, а и знае точно какво иска. Озвучава го така: If you want it / You come and get it.
Как го прави ли? Зад инфантилната маска и комерсиалния маркетинг се крият безпощаден цинизъм, пародия и сарказъм. Убедих се напълно след изпълнението на живо на She`s Not Me - истинско забавление и точно попадение в целта (пусни си видеото и се заслушай в текста).
Шоуто прелива в четири части с тематични скокове назад във времето - от хитове като 4 Minutes, Give It 2 Me, Miles Away към Frozen, Into the Groove, Music, You Must Love Me, La Isla Bonita. Предвидимо, емоционалният градус ескалира в памет на Майкъл Джексън - със семпъл, лунна походка и неизменната ръкавица на дясната ръка. Да почетем един от най-великите артисти, които познава светът, прикани кралицата на поп музиката. Да живее кралят!
Покривайки напълно разбирането за популярно (общодостъпно, близко до народа, известно), Мадона създава масов продукт. Изумителното е, че нейната музика е най-слушана, модерна и на върха в точния момент. И макар да сбъдва най-големия страх на Теодор Адорно (изтъкнат философ, социолог и музиколог) за т.нар. стандартизация и псевдоиндивидуализация в културната индустрия, Мадона има абсолютен успех. Тя успява да заличи разликата между работата за нея и забавлението за публиката. А това е най-важното.
... But face it, she`s Madonna - просто обяснява в песен за нея друга голяма поп звезда като Роби Уилямс.
За да демонстрираш акробатичните умения на тялото и духа си два часа на сцената, е нужна къртовска работа, перфектна координация с огромен екип от професионалисти (танцьори, диджеи, озвучители, стилисти, декоратори, гримьори и т.н.). И ако в някой момент от динамичното двучасово парти вие се почувствате на ръба на силите и емоциите, то тя не се изморява.
Nothing's gonna stop me. Ever - безцеремонно отсече на финала Мадона. И това е самата истина.