Торстен Лаушман, артист от немски произход, живеещ в Глазгоу, Великобритания. Той е организатор на Световния ден на скока
Здрасти Торстен, как си?
Добре, преживях скока, който според мен мина много добре.
Къде се намираш в момента?
Сега съм на гарата в Глазгоу и чакам влака. Скоро ще получа много информация за скока ни днес.
Кога беше скокът, информацията за него беше доста объркана и не знаехме точния час?
Да, ние сметнахме отново времето на скока и настроихме часовника за обратно броене на сайта ни и го стартирахме отново. След като отброи и последната секунда, всички скочихме в 11.39 по Гринуич.
Каква е първата ви информация, колко хора по света са скочили?
До момента на рестартирането на обратното броене ние имахме повече от 400 милиона регистрации на сайта ни, на които тогава изпратихме имейли, с които им напомняхме, че времето до скока изтича. В момента все още пресмятаме колко човека са участвали в Световния ден на скока. Мои колеги пресмятат статистическите данни и след 2-3 дни ще имаме и по-точни резултати. Имаше толкова много хора, вързани за сървъра ни, че той буквално избухна. В момента на скока 200 милиона човека се опитаха да се свържат и той гръмна.
Знаете ли в колко страни е имало скачачи?
Във всички страни от Европа. Във всяка страна беше позволено да се скача и хората да участват в днешния скок. Много скачачи се бяха организирали и в Южно Америка и Южна Африка, което наистина ме изненада, защото това покачи броя на хората, участващи в световния скок. Наистина настана паника, защото сървърът в Германия експлодира от претоварване. Ние веднага се опитахме да го оправим, но само частично успяхме.
Къде беше скокът в Глазгоу?
Тук имаше много малки групи хора, събрали се, за да скачат. В целия град имаше хора, качили се по столове и пейки, готови да скочат. В цяла Великобритания имаше организиран пърформънс – в Лондон, Манчестър, Единбърг.
Постигнахте ли резултата, който искахте?
Преди 5 минути температурата падна доста, но не знам дали това е резултат от нашия скок. Ние ще изискаме официална информация, която в последствие ще публикуваме на нашия сайт. Ще разберем, дали наистина можем да променим света и ще кажем на всички на сайта ни. Но идеята „да движим света” има и символично значение. Идеята да сме заедно всички по едно и също време, навсякъде по света и да правим едно и също нещо, носи символичното значение на проекта да сме заедно и да правим нещо наистина полезно за света. Идеята е да сме обединени и да променяме света към добро.
Как можем да променим света?
Когато са заедно хората, те могат да променят всичко – от архитектурата до начина, по който мислят хората. Идеята е, че не е нужна да си на парти в някой клуб, за да скачаш – че можеш да скачаш навсякъде – в кухнята, в градината, на улицата. Наистина има символно значение – хората могат да са заедно в действията си и да правят нещо заедно, дори да не са на едно място. Това може да се отнася и за политиката. Идеята дойде още по време на антивоенните демонстрации във Великобритания и аз я доразвих. В началото имаше доста скептично отношение към идеята, но сега имаме много поддръжници.
Тази година опитът според мен не беше чак толкова успешен – ще се опитате ли догодина отново да проведете този пърформънс?
Може би тази година не е имало чак толкова много хора, събитието не беше чак толкова масово, защото е свързано с модерното изкуство. Проектът мина доста добре и мога да кажа, че той постигна целта си и идеята ще е твърде изтъркана за догодина. Засега нямам конкретни планове. Сега ще пътувам към един от информационните центрове, ангажирани с проекта и след като получим резултатите, ще преценим.
Последен въпрос ти задавам, за да не си изпуснеш влака- идеята ти заимствана ли е от рекламата със скачащите хора на СУОЧ?
Не, макар че имаше такива коментари. Всъщност СУОЧ взе идеята от една рекламна агенция в Лондон. И всъщност от фирмата за часовници се свързаха с мен, за да говорим за идеята. И за да не си получи проблем за авторските права и да се каже, че те са откраднали идеята от мен, смениха думата jump – скачам, с думата shake - разтърсвам. Интересно е как рекламната агенция се е сдобила с идеята. Кампанията на СУОЧ стартира след основаването на Световния ден на скока. Явно просто в рекламната агенция разполагат с много хитри адвокати, които размениха двете думи. А и освен това, според мен, те не бяха променили рекламния си слоган, макар и да знаеха, че авторството е мое, защото думата джъмп е по-популярна от шейк. … Влакът ми потегля след малко!
Закъде пътуваш?
Отивам в Единбърг, за да видя приятел, който се занимава с обработката на данните от проекта. Той е съветник по проекта. А докато пътувам, ще се опитам по телефона да оправя сървъра, който експлодира в Германия.