Медиите вече достигат точка на насищане при отразяването на предизвикателството "Кофа с ледена вода". Но какво всъщност беше постигнато?
Форматът е прост - някой излива върху главата си вода, често пълна с ледени кубчета. След това номинира хора, които знае, че ще приемат предизвикателството. Във Facebook бяха публикувани 2,4 милиона видеа със заливания с кофа с ледена вода, а 28 милиона души качиха, коментираха или харесаха публикации, свързани с предизвикателството.
На сайта за споделяне на снимки Instagram бяха качени 3,7 милиона видеа с хаштаг #ALSicebucketchallenge и #icebucketchallenge. Най-популярно е видеото на Джъстин Бийбър с около един милион харесвания.
Начинанието цели да събере пари и да подкрепи Асоциацията за борба с амиотрофичната латерална склероза (АЛС). От 29 юли до 28 август тази година асоциацията е получила 98,2 милиона долара спрямо 2,7 милиона през същия период на миналата година.
Но другата цел на кампанията беше да увеличи информацията. "Мислите ли, че Ана Уинтър, Кейт Мос и Виктория Бекъм са си говорили за амиотрофичната латерална склероза преди няколко месеца? Не, много се съмнявам", казва актрисата, писателка и защитничка на правата на хората с физически увреждания Шанън Мъри.
В Google търсенето на АЛС или Болестта на Лу Гериг, както е известно заболяването в САЩ, е нараснало рязко от 13 август до пика си на 21 август. След това то намалява. От 1 до 27 август тази година страницата на АЛС в Wikipedia е била посетена 2 727 754 пъти в сравнение с 1 662 842 пъти за 12-те месеца миналата година, показват данни на компанията Дейтавиз.
Средните дневни посещения на сайта на асоциацията били 17 500 преди предизвикателството "кофа с ледена вода" спрямо пика от 4,5 милиона посещения на 20 август, от които 83% били нови посетители на сайта. През изминалия месец сайтът е бил посетен от общо около 30 милиона души. Към 29 август предизвикателството "Кофа с ледена вода" е било споменавано 4 483 726 пъти в Twitter. Последователите на АЛС в сайта за микроблогинг са нараснали от 8975 в началото на юли до 21 100. Така че може да се каже, че информацията е нараснала.
Мнозина обаче отбелязват, че парите отиват главно само за една кауза. Някои твърдят, че обикновените хора ще намалят даренията си за други каузи. И не всички даряват. В някои версии на предизвикателството, ако някой застане под кофата с ледена вода, не трябва да дарява пари или дава по-малко дарение, ако предизвикателството е прието. А пълните 100 долара се даряват само при отказ от предизвикателството, както направиха Барак Обама и някои други знаменитости.
Какво да кажем за милионерите и дори милиардерите, които бяха в основата на манията? Трябва ли Марк Зукърбърг, Джеф Безос и Бил Гейтс, чието състояние възлиза на милиарди долари, дариха само 100 долара. В повечето случаи те не обявиха публично даренията си. Чарли Шийн е виден пример за звезда, която го направи - той дари 10 000 долара.
Това обаче е най-бързо разпространяващият се благотворителен феномен в социалните медии. Разпространението му беше толкова бързо, че не е лесно да се открие произходът на предизвикателството. Някои смятат, че то се е родило от подобно "Предизвикателство с ледена вода" в Северна Америка миналата година. Смята се, че играч на голф във Флорида бил първият, който приел предизвикателството и го свързал с АЛС на 15 юли миналата година. Но предизвикателството на Джъстин Тимбърлейк от 12 август дало големия тласък на инициативата.
"Социалните медии са изключително мощни за благотворителни кампании, но това не е нещо, което те могат да контролират, кампании като тази винаги са бонус", казва Джо Сакстън, директор на комуникационната компания Nfpsynergy. Предизвикателството "Кофа с ледена вода" може скоро да достигне своя край, но урокът, който дава за естеството на благотворителността през 21-и век, ще продължи да живее. (БГНЕС)