В предаването "Портфейл" председателят на ДАТ Марио ал Джебури разказа за участието на България в международното туристическо изложение в Лондон.
Разкажете ни кое впечатли най-много и кое беше впечатляващото участие на България в тази борса? Какво беше различното? Знам, че е трудно, сравнете го например с минали участия.
Трудно ми е, защото все пак не може човек да се самохвали и да говори хубави неща за. . .
Знам, че е трудно, ама когато са факт трябва да направите компромис.
Мога да ви кажа само моето впечатление, личното, че наистина тази година България се представи с един модерен, с един хубав национален щанд, щанд, който се открояваше от всички други щандове, които България е имала досега, с това, че наистина е впечатляващ и привличащ вниманието на хората. Анимацията на самия щанд беше много на високо ниво. Трупата на Нешка Робева, Варненският куклен театър. .. просто беше наистина всичко помислено, подготвено предварително с програмата, с всеки един детайл, който трябваше да бъде изпипан, според мен беше наистина засегнат, и то много професионално. Хубавото е, че всички участници на щанда, всичките фирми също споделиха това мнение, всички бяха много доволни. Много от хората, които принципно са дългосрочни и дългогодишни посетители на такива изложения, чужденци и хора от самия бранш, световния, идваха и споменаваха колко са впечатлени, че виждат такъв щанд именно точно от България. Така, че беше много положително и много на високо ниво представянето според мен.
Колко финансови средства ви трябваха, за да направите този хубав дизайн? Говори се, че доста по-голяма е територията, която обхваща нашият щанд, на две нива.
Територията е голяма с това, че е на две нива. Иначе, за съжаление, много трудно е на тези международни изложения да се договорят допълнителни площи, понеже всичко това е заявено с години напред и точно поради тази причина, знаейки, че на нас ще ни трябва повече площ, за да е по-функционален и по-добре представен щандът, ние решихме тази година да го направим на два етажа.
Е, колко ви струваше това? Защото знаем колко пари имахте, отпуснати от бюджета.
Много средства от гледна точка само на заплащане към самите организатори на изложението, някъде над 100 хиляди паунда се платиха за площта, за всичките други рекламни и съпътстващи дейности, които правехме по време на това изложение.А отделно над тези 100 хиляди английски паунда трябваше да се плати естествено и на конструкторите на самия щанд.
Добре, и сега колко пари ви останаха от рекламата или очаквате вече новата година с новия бюджет?
Мога, мога само да ви кажа, че ако правителството не помисли да отдели някакви средства от преизпълнение на тазгодишния бюджет преди Нова година, агенцията де факто ще спре да функционира от рекламна гледна точка. Ние просто ще стоим и ще гледаме как другите държави се представят.
А сега идва зимният сезон. . .А рекламата трябва да започне доста по отрано.
Абсолютно. Много съм съгласен . ..
Колко пари ви трябват до края на годината? Ще ви стигнат. .. например. За какво се борите в момента?
Подготовката е към Щутгарт, където през м. януари, и то в началото на м. януари, България е страна партньор, което е едно много изложение за нас, понеже то е най-голямото в Европа, за всякакъв вид посетители. Ние трябва да се представим много по на високо ниво, и то не само по време на изложението, а в съпътстващата програма, със самия град. А за да се организира всичко това, това трябва отсега да се правят всичките договори и естествено средствата ние трябва да имаме налице в момента.
Колко поне средства?
До края на годината, за да направим минимум програма, на нас ще ни трябват около два и половина милиона лева.
Два и половина милиона лева до края на годината трябват на агенцията. И последният ми въпрос е другата страна на парите. Какъв ефект очаквате от участието си в това изложение като ръст, като приходи, като, така, имате ли някакво макар и бегло наблюдение?
Хубаво и лошото в туризма е, че когато човек прави корективни или положителни, или даже отрицателни движения, те не се забелязват веднага. То има един период от време, където те влизат в сила.
Лаг във времето има, да, вярно е.
Искам да ви кажа, че с това наше представяне за СПА и балнеология ще видим, и то в най-скоро време, един много по-засилен интерес от туроператорите, от различните агенции, които предлагат България като туристическа дестинация, защото това, което ние трябва да постигнем, е самото обучение на пазара и неговото откритие, което трябва да спомогнем, с това точно какво България предлага. Много малко от хората знаеха за природния ресурс, с който България разполага от гледна точка СПА центровете, от минералните извори и т.н.
Така че длъжни сме това да насърчаваме, за да се постигне нужният ефект. Но конкретно към ваши въпрос - много от изложителите на щанда, на българския щанд казаха, че имат особено към записванията за зимния сезон. Вече почти запълнен сезон. Остават им последните един месец, месец и половина към края на сезона вече да запълнят местата. Иначе засега вече са почти на пълен капацитет.
Според вас колко приходи ще донесете на държавата за тази година по изчисления? Вече е краят на годината, ако миналата бяха 1.8 милиарда.
Минимум с едно пет процента ще има ръст в приходите.