Всъщност и двете теми са по-скоро опасения, отколкото новини и даже е възможно да не са лоши. Първата от двете новини е, че безработицата в България ще достигне 20% до края на 2010 година. Такива драстични нива ми се струват малко невероятни на този етап, тъй-като това означава, че се връщаме на нива от миналия век, когато съществуваха много неблагоприятни фактори. Не казвам, че разразилата се икономическа криза не е достатъчно благоприятен фактор, но в края на миналия век правителството нито можеше, нито искаше да се бори, тъй-като никой по това време не мислеше за България.
В момента със сигурност ще загубим 30% от брутния си вътрешен продукт спрямо 2005 година, генериран от бурното строителство и е въпрос на желание тези хора да бъдат пренасочени към друг тип строителство.
Забравих да кажа, че първата от двете основни новини е създадена от Българската стопанска камара, която най-вероятно има достатъчно информация, за да излиза с такова предупреждение.
Не трябва да се забравя също, че през тези пет години освен бурно строителство на апартаменти и ваканционни селища имаше и други важни строителни обекти като нов терминал на летище София и метро отново в София и няколко мола в страната.
От гледна точка на строителството, има още много какво да се строи и дори ако се понапънем може и да вземем някой лев от Европа, т.е. евро но валутната единица няма значение. Заводът за отпадъци в София задължително ще трябва да се построи, магистрала „Тракия" също ще трябва да се дострои, Дунав мост при Видин е още едно място за стоеж, магистрала „Люлин" и още ред други.
Българската стопанска камара даже дава и идеи за строителство на тунелите при „Шипка", „Петрохан", „Троян - Кърнаре", връзките между магистралите "Струма" и "Тракия" и "Тракия" и "Хемус", изграждането на газопровода между Турция и България.
Тунелите под „Петрохан" и „Шипка" имат известни преимущества за намаляването на безработицата, ако се вярва на прогнозите на Българската стопанска камара, която твърди, че в Северозападна и Североизточна България тя ще достигне 60%!!!
За съжаление тези два тунела едва ли ще могат да бъдат реализирани за една година, най-малкото защото такива сериозни строежи изискват сериозно проектиране и проучване. Допълнително един тунел под „Петрохан" би ни въвлякъл в известна конкуренция за пътища с вече изградените в Сърбия, тъй-като той чувствително може да намали разстоянието до новия мост на Дунав при Видин. Тази конкуренция предполагам, че би довела до лобистки действия, с което не е много сигурно дали проектът има реално бъдеще.
Що се отнася до тунела под „Шипка" там мисля, че има някакво движение, но напоследък не съм срещал докъде е стигнал, но и двата проекта са въпрос на политика и тяхното бъдеще е малко неясно. Естествено възможно е Българската стопанска камара да дава съвети как правителството да води тази политика, но дори да си удари задника в тавана, това правителство едва ли ще успее да задвижи двата проекта широкомащабно през тази година, с което идеята за ограничаване на безработицата с помощта на тези проекти, си е чиста химера.
Изграждането на връзките между трите магистрали ми се струват доста по-реални, но тези връзки едва ли биха създали кой знае каква заетост, да не говорим, че е добре да се потърси и финансиране в Европа за това - нещо, което отнема време. Строителството на газопровода най-вероятно ще отнеме още повече време за подготвителни процедури и там отново се стъпва на политика, което е една доста несигурна област.
Така че засега смятам идеите на Българската стопанска камара за много добри, но лишени от практическо приложение в рамките на следващата една година и ако техните прогнози за висока безработица са правилни, това едва ли ще я намали до края на тази година, освен ако правителството наистина не си удари задника в тавана.
Втората от двете новини, всъщност по-скоро предупреждения, е евентуалният фалит на Гърция. Намерих статия в CNN, която ми изглеждаше малко злобна с графика как Европа е най-силната икономика в света, но в същото време има доста сериозни проблеми с някой свои страни членки като Гърция, Португалия и Испания.
Гърция е най-големият проблем според CNN, тъй-като не се знае дали икономиката й няма да колабира в скоро време и естествено да отслаби икономиката на Европа. Ще отворя малка скоба, но проблемите в Гърция най-вероятно са създали известни проблеми на българските шивашки предприятия, тъй-като едни от най-големите клиенти на тези предприятия са гръцки компании. Това най-вероятно е една от причините за увеличаващата се безработица, но донякъде и това е един шанс за българските производители директно да предложат своите услуги. Т.е. Българската стопанска камара би трябвало да се задейства и да помогне точно на този отрасъл в момента, където има кадри, условия и мощности, които според мен са силно ненатоварени заради проблемите на гръцките фирми и липсата на поръчки от тяхна страна.
Предполагам, че основните проблеми на нашите фирми са липса на ликвидност и излаз на пазари, което досега се осигуряваше от гръцки фирми, така че дори и в криза хората няма да спрат да купуват дрехи, затова задържането на текстилната промишленост жива е една доста добра антикризисна мярка.
Ако някой дори се позамисли, текстилната промишленост има възможност да стимулира добива на памук и вълна от местни доставчици, въпреки че за това също не е достатъчна само една година. Тези суровини идват от селското стопанство, което в момента е почти разрушено в България, но то е разрушено не само, защото природните условия в Гърция и Македония са много по-добри, а и защото обикновено това производство се субсидира от страна Европейския съюз. Една субсидия, която досега България според мен използва повече от неефективно.
Основите за растеж обаче не могат да идват от селското стопанство, тъй-като то е една доста непечеливша дейност, но засега би могло да се намери заетост за хора, чиято основна квалификация по някакъв начин е свързана с текстилната и земеделската дейност.
За реален растеж е необходима промишленост и усилия за изграждане на кадри, движещи тази промишленост, заедно с начини за нейното финансиране. Няма как да се движим в този свят само със строителство и земеделие, въпреки че тези дейности са нужни, необходимо е да има промишлено производство на стоки и услуги. Но, за да го има, са необходими машини и хора, които знаят как да работят с тези машини.
Затова е важно при мисленето на антикризисни мерки да не се ограничаваме до строежа на мостове, магистрали и метростанции, тъй-като тези неща рано или късно свършват и когато свършат идва нова криза.
Авторът е блогър в Log.bg
Още материали от същия автор четете на dkolov.log.bg