Интервю с шефът на "Хемус ер" Димитър Павлов в предаването „Седмицата” на „Дарик радио”.
Това възраждане на старата БГА "Балкан" ли ще бъде, ще слеете ли двете компании? Нали "Хемус ер" е създадена, като са излезли хора от някогашната БГА "Балкан"?
Ами преди 15-16 години БГА "Балкан" беше разделена на 19 фирми и една от тези фирми беше "Хемус ер" и авиокомпания "Балкан". След това авиокомпания "Балкан" фалира, на нейно място беше създадена "България еър". Така че, аз винаги съм казвал за тези 15 години, това са две парчета от една и съща чаша, която лично аз ще бъда много щастлив, ако най-накрая успеем в последния момент да ги обединим, да ги съединим.
А защо давате 13 милиона за компания, която има 15 милиона лева загуби, не разполага със собствени самолети, няма собствени сгради, активите й са към 200 хиляди лева? Какво всъщност купувате?
Ами аз ще ви кажа, този въпрос напоследък се задава изключително много и хората ме питат за какво си давате парите. Аз ще ви отговоря съвсем откровено. Значи, ние си даваме парите и искаме тези пари да ги получи държавата, а да не отидат на лудо, за някаква нелепа конкуренция да отидат за горива и по различни летища. По-добре да бъде така, да дадем парите на държавата, държавата да ги вземе, защото тези пари бяха дадени в тази авиокомпания и бяха похарчени, и то може би по най-нелепия начин. И сега по-добре държавата да си вземе парите и ние да обединим тези авиокомпании, а не да отидат същите тези пари за някаква бясна конкуренция, която в края на краищата няма да доведе до нищо хубаво.
Осемдесет и два милиона евро инвестиции. В какво ще ги инвестирате?
Ами вижте сега, нашата оферта е всеобхватна. Инвестициите са ни в различни направления. С тях ние гарантираме самолетния парк на авиокомпанията, с тях гарантираме и създаването на една стабилна инфраструктура. Това, което сме предложили, не е просто еднократна инвестиция, а инвестиция, която да гарантира
инфраструктурата около авиокомпанията така, че, създавайки я с офис и с... база, със самолети, тази авиокомпания да й бъде гарантирано бъдещето. Разбирате ли.
Е, добре, примерно колко нови самолета мислите да купите?
Ами, ако погледнете, в "Хемус ер" за 2 години ние сменихме самолетния парк. Сега в момента имаме 11 самолета, 9 от които са западни. Нашето намерение е с изтичането на лизингите на самолетите да въвеждаме нови самолети. Започнахме вече преговорите. Това е един процес, който ще продължи в течение на няколко години, но пак ви казвам, в голямата авиокомпания ще летят нови и най-съвременни самолети.
Колко нови дестинации предлагате?
Ами това, което сме предложили, е фактически покриване на цяла Европа, региона и Близкия изток и създаване на летище "София" като хъб.
Хъб какво е?
Тоест ползата ще бъде и за авиокомпанията, ползата ще бъде и за летището, ползата ще бъде и за държавата, тъй като сега в момента летище...
Какво значи летище "София" хъб?
...летище "София" е летище за изходящ трафик. Може би единствената столица в Европа, през която почти няма трансферен трафик. А ние предлагаме точно това, да създадем летище "София" като хъб на тази авиокомпания и... от който ще спечелят абсолютно всички. Това между другото никой досега не го е предлагал.
А до Америка няма да летите?
Ами вижте сега, обединението на двете авиокомпании прави реалност и лонгхоу дестинациите. Така че, ако това нещо не се осъществи, аз не виждам кой в България ще се нагърби да прави полети до Америка или до Далечния изток. Но обединението на двете авиокомпании вече дава една перспектива да мислим в тази посока. И аз съм оптимист, че това рано или късно ще стане.