Интервю на Кирил Вълчев със заместник-председателя на ЦИК Михаил Константинов.
Член 41 от Закона за местното самоуправление и местната администрация казва, че кметовете на общини, райони и кметства, кметските наместници и зам.-кметовете не могат да ръководят политически партии или техни структури, да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат управители или да участват в надзорни, управителни, контролни органи на търговски дружества и кооперации по време на мандата им. По-нататък, член 42 от същия закон в първата си алинея, точка осем - че при нарушаване на тази забрана с решение на Общинската избирателна комисия пълномощията на такъв кмет, който е бил например управител на фирма, се прекратяват.
Абсолютно точно цитирате закона.
И така, сега според вас Бойко Борисов може ли да бъде отстранен заради това, че бил . . .фирма една фирма със сложно име, управител във фирма? Фирмата е "Джи енд Би травъл къмпани" ООД, той представи и документ, че си е прехвърлил дяловете в тази фирма.
Сега, първо, фирмите, за които става въпрос, са две. Едната е Интербулпред, АД, акционерно дружество, и другата е тази, която споменахте. Що се касае до първата фирма, според г-н Борисов тя не е актуализирала своя уставен капитал и съгласно изискванията на Търговския закон, преходните и заключителни разпоредби от предпоследната му поправка, изисква тя да бъде заличена от търговския регистър. Ако приемем, че това е така, че това става автоматично, екс леге, тогава тази фирма вече не съществува.
Поставя се естествено въпросът защо Софийски градски съд на 26 юни тази година е издал удостоверение за актуално състояние, от което тази фирма съществува със съдружници, един от които е г-н Борисов. Софийският градски съд вече има няколко такива примера, когато дава неточни сведения относно актуалното състояние на фирми, така че е възможно да имаме налице такъв случай.
По-интересен е случаят с втората фирма, където г-н Борисов е прехвърлил своя дял на свой съдружник, но доколкото се вижда, не е излязъл от управлението. А законът е категоричен, законът забранява именно участието в управителни органи, а не притежаването на собственост. Вие може да притежавате 99 процента от една фирма и да не я управлявате, ако формално не сте в надзорен, управителен или контролен съвет и не сте изпълнителен директор.
Добре де, най-вероятно тази фирма ще се окаже, че нищо не е правила.
Това няма никакво значение. Това е една от легендите, които пълзят вече втори ден в т.нар. публично пространство, и тя е
свързана с това дали търговското дружество или съответната кооперация, която също се визира в закона, извършва или не извършва някаква дейност. Ако случайно се обадите на кметовете, другите 10 кметове или наместници, които. . .
Ние се обаждахме, те си бяха забравили фирмите.
Да, те всичките казват: ама ние дейност не развиваме. Това дали развивате дейност или не, няма никакво значение. Въпросът е дали са излезли от управителните органи.
Впрочем аз се рових в съдебната практика, десетки кметове, главно на села, са отстранявани и съдебната практика. . .
Над 30, по-точно.
Над 30 са отстранените кметове?
До този момент. Само че . . .
По този член и те всичките, в това, което пишат съдебните решения, са се оправдавали, че са забравили за тази фирма, не знаели, че са управители и Върховният административен съд казва: законът не въвежда допълнителни изисквания дали да работи или не работи фирмата.
Точно така. Управленията имат морален характер, те нямат законова сила.
Да де, обаче. . .
Само че нека да е ясно, че процедурата е много дълга и сложна. Идния понеделник Общинската избирателна комисия на гр. София ще се събере и ще разгледа случая. За да бъде отстранен г-н Борисов от поста му, са нужни поне 12 гласа. Защо? Защото
общинската комисия е от 17 души и ако сега се събере в пълен състав, две трети от 17 са, като закръглите към по-голямо цяло число, са 12 души. Т.е. само 6 души, ако гласуват против отстраняването, Борисов няма да бъде отстранен. Но независимо от решението на Общинската комисия за или против отстраняване, ще има недоволна страна, която ще жали решението в Софийски градски съд. Когато Софийски градски съд се произнесе, отново ще има недоволна страна, която ще жали решението пред Върховния административен съд. Така че ни чакат. . . чака ни една многомесечна съдебна сага, свързана с кметството на г-н Борисов.
Какво може да спаси, хайде да оставим това АД, което е . . .
Има и още нещо важно - Софийският градски съд може да реши временно да отстрани кмета до произнасяне на решение.
Какво може да спаси Борисов? Единственото решение, поне на мен ми изглежда, да представи заявление с входящ номер в Софийски градски съд по силата на променения преди неговото кметство закон, защото имаше такива случаи със Соломон Паси, където той казва: аз исках да изляза от фирмата, само че Съветът на директорите не се събираше или Общото събрание не ме освобождаваше.. .
Абсолютно сте прав.
И затова преди кметството на Борисов през миналата година Търговският закон беше променен - член 141, алинея 5, където казва, че той сам може да поиска от съда да бъде освободен. Значи той трябва да покаже заявление с входящ номер от съда.
Точно така, и няма значение дали по-нататък са предприети или не някакви действия. Той трябва да извърви своята част от пътя, защото имаме много случаи, когато съответните съвети или управителни органи не извършват това заличаване от своя състав на съответния член и се налага това, което вие споменахте. Но ако той добросъвестно, след като се е заклел пред общинския съвет, станал е кмет, в едни разумни срокове е подал такова заявление, той. . .
Четох съдебна практика, съдът казва, Върховният административен - няма разумни срокове. Трябва веднага.
Разумният срок, когато такъв не е указан в закона, се разбира веднага. Т.е. ако е в почивен ден това нещо, на следващия, първия работен ден. Това е по презумпция.
Сега, тук за съжаление съдебната практика в България не е еднозначна. Има най-различни противоречиви решения, включително такива, които са взети от Върховния административен съд. Някъде, където кметът е подал със закъснение такова заявление,
Върховният съд му го признава и не го отстранява. На други места, където има такова закъснение, кметът е бил отстранен.
Така че как ще постъпи сега Върховният съд аз не знам, крайно време е да се променят Законът за местните избори и Законът за местното самоуправление и местната администрация и да се укажат точни срокове, например тридневни срокове, а не да тълкуваме понятието разумен срок.
Е, година е много, кой съд ще приеме, че година е разумен срок?
Не, аз казвам съвсем разумен. . . Да се каже 3 дни.
Да, става дума, че случаят сега с Борисов, ако сега иде и подаде заявлението, съдът ще го признае ли?
Много е трудно понятието разумен срок, защото ако той не е един ден, може да е два дни, може да е три дни. И като прибавим по един ден, може да стигнем до всеки възможен срок.
Добре, обаче сега някои ще ви кажат, хората така го обичат този човек, всички искат той да бъде кмет, избраха го с такова мнозинство. Би ги всичките, ей тия, дето сега му обжалват, взеха по-малко, не можаха на втори тур да идат. Сега заради една глупост - "Джи енд Би травъл къмпани" ООД, ще кажат мнозина, защо пък трябва да се отстранява Бойко.
Сега идва един друг аспект на въпроса, който е доста интересен. Ако по някакви причини г-н Борисов реши да се състезава за президент на републиката наесен, той ще трябва да обясни на софиянци защо ги изоставя, защо ги предава, защо дезертира от поста си. Но ако той междувременно е отстранен от съда, тогава всичко е ясно - лошата общинска комисия, лошият съд, лошите партии го махат от кмет и той ще бъде принуден да ходи на президентски избори.
Добре, а това политически как ви се връзва с уж съперничеството между ДСБ и Бойко Борисов?
Не, не, момент само, нека да продължим. Тогава в балотаж влизат г-н Първанов и г-н Борисов, това е безспорно, и всички останали могат спокойно да не си губят времето да кандидатстват и съответно да не си рискуват 5 хиляди лева депозит. Защото никой няма ни най-малко съмнение, че при наличие на тези състезатели, Първанов и Борисов, те отиват на балотаж.
Добре, как ви се връзва това с всички реплики, които Иван Костов си разменя с Бойко Борисов?
Аз мога да отговарям единствено за собствените си реплики.
Да, интересно ми е вашият анализ какъв е, политическият анализ?
Моят анализ показва, че ако Бойко Борисов бъде тласнат към участие в президентските избори, никой друг освен него и Първанов няма шанс. Това е очевиден извод от съществуващите в момента нагласи сред населението, които едва ли ще бъдат променени до 29 октомври, 5 ноември и 12 ноември, когато се очаква да бъдат първия и втория тур на изборите.
Да де, ама има и друг вариант - Общинската избирателна комисия да изтълкува в полза на Борисов, след това да се влезе в безкрайна съдебна процедура и той да продължава да си е кмет.
Ама тя каквото и да реши комисията, ще се влезе в процедура, защото г-н Борисов е длъжен според мен да си брани честта и дори, независимо от решението на Общинската комисия, по-нататък да се пребори и на двете съдебни инстанции, които съществуват.
Е да де, ама три инстанции - общинска комисия, плюс двете съдебни, едва ли ще се произнесат до президентските избори.
Имаме практика, т.е. имаме случаи, когато тази съдебна сага трае повече от половин година.
Е, тогава няма да мине това за. . . мен ме отстраниха.. . .
Тогава номерът по-трудно ще мине, да, мен ме отстраниха. Но можеш да кажеш спокойно: на мен ми пречат да работя. Аз съм в безвъздушно положение. . .
Не знам кмет ли съм - не съм ли.
Аз не знам какво ми е положението. Да, аз не мога да влагам усилия в едно несигурно положение. Във всеки случай един такъв продължителен процес прави по-лесно неговото кандидатиране от морална гледна точка.
И пак не дадохте обяснение защо тогава атаката идва точно от десницата.
Сега, ако тази атака е мотивирана и законово обоснована, няма никакво значение. Значи ние трябва да приемем, че истината е над всичко. Нека да приемем тогава, че ДСБ се стреми да установи истината и ако има незаконни действия, да ги санкционира, без да се грижи за последствията. Харесва ли ви такава хипотеза?
Ако той влезе в балотажа. . .Тоест, прощавайте, ако Бойко влезе в изборите, бидейки отстранен и. . . оставайки като кмет даже, т. е. дезертирайки от поста си, във всеки случай той ще влезе в балотажа. Просто не се съмнявайте в това. Няма разумен човек в България, който да се съмнява за туй нещо.
Сега, да поговорим малко все пак за смисъла на закона, защото ще има мнозина, които ще търсят тълкуванията му и които ще са склонни да оневинят това, както, как да го сравним, като пресичане на червено като няма коли.
Това си е нарушение - ако пресичаш на червено, без коли и ви заснеме камерата, ще ви вземат книжката като едното нищо. Там няма в закона казано пресичане на червено при наличие на коли и при отсъствие на коли. Разбира се, ако направите и катастрофа, това е утежняващо обстоятелство. Но книжката ще ви я приберат, все едно при какви обстоятелства сте пресекли на червено. И затова на Запад, като погледнете, хората стоят и чакат на червено, ако ще и на един километър наоколо да няма кола. Това е спазването на закона.
Тоест вашата гледна точка е, че ако Бойко Борисов, по каквито и да е причини - разсеяност, не е познавал закона, не си е взел добър адвокат, не е получил добри съвети, забравил е за какво става дума, половинчато свършил работата, поради каквато и да е причина ще бъде справедливо той да бъде отстранен.
Ако той е нарушил закона, естествено че ще бъде справедливо. Непознаването на закона не оправдава неговото нарушаване и това е принцип още на римското право.
И са възможни, ако той не обжалва, са възможни президентски и кметски избори едновременно.
Не ви разбрах. Ако той бъде отстранен.. .
Да, общинската комисия го отстранява, той казва: о-о, като не ме щете. . .
Да, той може да не обжалва между другото. Това също в момента възникна тук интересна хипотеза в нашия разговор. Общинската комисия го отстранява, но той не обжалва по-нататък и казва - аз съм отстранен, и с пълна сила играя за президент.
Още повече, той ще каже - аз съм обиден, общинската комисия не ме разбра. Защо трябва да се боря пред съда? Аз съм чист пред българския народ и сега ще покажа, че ставам и за президент.
И тогава изборите са едновременно, за президент и кмет. . . Ами защо да не са едновременно?
Е, зависи кога ще ги насрочи президентът, ще насрочи частичния избор. Защото президентът Първанов, след доклад на общинската комисия и на централната комисия до него, трябва да насрочи.
А сроковете какви са, в смисъл възможно ли е съвпадение според вас?
Е, то съвпадение е недопустимо, първо, в един и същи ден да стане.
Я, защо да не може?
Недопустимо е, защото сме. . .
Нали имаше парламентарни и местни, имаше 1991 г. заедно.
1991 г. това беше по едно голямо изключение. Знаете какви бяха нещата тогава. Оттогава това се избягва.
Те някои искат и за евродепутати да слагат заедно. . .
Да, това е. . . единственото им съображение е, че така ще станело по-евтино. Но това е страхотно смесване на мотивацията за гласуване. Избори едновременно за Европарламент и за президент ще изкривят и двата вота.
Можем да турим и кмет.
Е, то, ако искаме да се правим на маймуни, можем да турим и каквото и да било.
И парламентарни, ако нещо се разтури коалицията.
Да.
Но според вас трябва да бъдат отделно.
Абсолютно задължително.
Но могат да съвпаднат, като пресмятате сроковете, защото ги знаете добре, аз затова ви питам.
По принцип могат, но аз смятам, че все пак едни избори, плюс това частичните избори евентуално за кмет на София засягат само част от България, не са цяла България, спокойно могат да мръднат малко, за да не бъдат поставени софиянци в изключителното положение да гласуват едновременно.
А като знаете практиките на общинските комисии, защото те са и на партиен принцип, квотни, възможно ли е, въпреки че примерно той не даде заявление, с което да е поискал от съда да бъде отписан като управител на това дружество "Джи енд Би травъл къмпъни" ООД?
Тоест възможно ли е ОИК да го остави?
Възможно ли е, ами да го оставят. Каква е практиката?
Практиката е разнообразна.
Защото като е наше момче и доминираме комисията. . .
Да, на много места точно принципът за нашето момче накланяло решението в една или друга посока. И именно затова е предвиден съдебен контрол. Предполага се, че са съдът е по-обективен. . .
Аз от това, което четох, в съда падат обаче. Може окръжният да го спаси, че от един окръг са, а после във Върховния нещата са принципни. . .
Да, обаче аз пак казвам, че за съжаление дори практиката на Върховния административен съд не е последователна в случая. Има противоречиви решения за приблизително еднакви казуси, което е недопустимо. Аз пожелавам на нашия Върховен административен съд да си уеднакви практиките.
От целия разговор става ясно, че нещата за Борисов в чисто формален план са сериозни за кметството.
Сериозни са, но ние все още не знаем всички обстоятелства и затова ние правим хипотези.
Дали е поискал. . . не, той може да извади, че е искал от дружеството, нали, едно писмо, но то няма да е с достоверна дата.
Защо? Дружествата имат входящи дневници. Той не може току така да размаха едно писмо, защото това трябва да е отразено. .
Защото това е. . . "Джи ендн Би травъл къмпъни" едва ли си води, при положение че няма може би и дейност, от това, което личи, то от 1995-1996 г. няма особено движение по фирмените си дела.
Сега, аз не искам даже да си мисля, че един български общински кмет може да си позволи да създаде документ с невярно съдържание. Не ми се иска да мисля такива работи.
Но според вас това може ли да го спаси, едно писмо, че иска да бъде освободен, без да го е поискал от съда?
Това би могло да се тълкува в негова полза като добросъвестно поведение, въпреки че напоследък изискванията са такива - контролирате дали сте изваден от органа и искате заличаване от съда, ако органът не ви вади.
Да, той е можел да го иска директно от съда.
Можел е, но евентуално, ако той докаже, че поне от съответната фирма е искал да бъде заличен от управителния й орган, това според мен е съществено съображение в негова полза и самата общинска комисия може с чиста съвест да реши в негова полза. Но случаят безспорно е сериозен, за това спор няма и той е обеца за всички наши кметове добре да си правят сметката как да съчетават кметската си дейност с други дейности, които се оказват несъвместими с нея.
Ами защото, като не спазиш чл. 41 и чл.141 от Търговския закон, после човек може да си помисли, че така с всички закони.
Да, това е и така, но просто, вижте, законите. . . много просто нещо има. Законите трябва да се спазват. Нарушаването на законите трябва да се санкционира. Върху тези два елементарни принципа функционират т.нар. правови държави. Мисля, че е време и ние да попаднем сред тях.
Добре. Значи завършваме с въпроса има ли Бойко Борисов заявление в Софийския градски съд, което е поискал, преди да стане кмет или малко след като е станал, заличаването.
Малко след това. Преди това никой не е луд да иска, защото може да не стане кмет. Практиката е, когато ви изберат за кмет и когато се закълнете пред Общинския съвет. Тогава вие получавате качеството на кмет. Преди това е лудост да се отказвате от
своите търговски дружества. Може и пред съда, но, пак повтарям, ако има поне пред фирмата, там "Травъл" или не знам си какво, такова заявление подадено, това може да се окаже, така, в негова полза.
Чакаме входящия номер .
И самия документ.