Местан: Защо Игнатов не обяви другите две теми на матурата?
Местан: Защо Игнатов не обяви другите две теми на матурата? / снимка: Sofia Photo Agency

ДПС ще предложи създаването на временна анкетна комисия в Народното събрание, която да провери обстоятелствата около съмненията за изтичане на информация, свързана с темите за матурата по български език и литература.

Както съобщи Дарик още в петък следобед дванайсетокласници и техните родители потвърдиха информацията, че изпитната тема се е продавала по 600 лева. Според твърденията вечерта преди изпита университетски преподавател е пратил със СМС на свои ученици трите варианта на темите, които можело да бъдат изтеглени на матурата. Първият от тях е именно изтегленият под Вариант 2 „Силата на словото в одата Левски" на Иван Вазов. Трите варианти на теми са се коментирали вечерта преди матурата и в интернет форуми.

В интервю за Дарик зам.-председателят на ДПС Лютви Местан, който беше председател и на парламентарната образователна комисия в миналото Народно събрание, определи случилото се като „най-големия гаф в системата на образованието през последните години". Гаф, който според Местан дискредитира не само труда на стотици хиляди ученици и учители, но и доверието от страна на висшите училища, които приемат зрелостните изпити като вход за университета.

Ето какво каза за Дарик Лютви Местан:

Случаят с матурата по български език и литература показва ли някакви пороци в системата за контрол при провеждането на зрелостните изпити?

Според мен, изнасянето на предварителна информация за темите по български език и литература - държавният зрелостен изпит по български език и литература, е най-големият гаф в образованието за последните 20 години. Ако се потвърдят съмненията, че от министерството предварително е изтекла информация с тези теми, с която впоследствие дори се е търгувало, трябва да се носи не само дисциплинирана и наказателна, но най-вече политическа отговорност. Защото, първо, дискредитира се трудът на над 100 000 ученици и учители. Техният интерес трябва да бъде защитен, защото и учителите, и учениците няма да носят отговорност за грешките на министъра и на екипа му. Ние не поставяме под съмнение държавния зрелостен изпит. Да се постави под съмнение държавният зрелостен изпит означава десетки хиляди зрелостници и техните учители да платят отговорността, която е на министъра и на екипа му. Второ, гафът има пряко отношение към кандидатстудентската кампания. Вие знаете, че оценките от държавните зрелостни изпити се приемат за вход за висшите училища. В тази посока бяха положени много усилия, за да могат висшите училища да преодолеят съмнението си и да приемат матурата за вход за висшите си училища. За съжаление, тази позитивна нагласа на висшите училища, създадена преди идването на Сергей Игнатов, също е на път да се дискредитира. Според нас, в създадената безпрецедентна ситуация поведението на министъра е тотално неадекватно. Той се държи сякаш виновникът не е в министерството, сякаш информацията не е изтекла от неговото министерство, а може би от Марс. Разбирам, че образователното министерство и МВР ще извършат проверка, няма нищо лошо в това, дори е задължително, но така или иначе това означава изпълнителната власт да проверява себе си. Като знам колко са безгрешни днешните управляващи, не бих се изненадал виновникът отново да се окаже някъде извън тях, може би отново в някакви предишни управляващи - двойни или тройни коалиции. Затова смятаме, че е необходимо по толкова важен проблем да се ангажира и българският парламент. Според нас, парламентът трябва да обсъди необходимостта от нарочна парламентарна анкетна комисия, която да провери и да изясни всички обстоятелства и потърси отговорите на следните въпроси: Ако е изтекла информация, кои са отговорните и каква отговорност ще се носи от тях? Нормално ли е, и това вече е по признание на самия министър, цели петима души да знаят предварително темата или възможните три теми - кои са тези пет лица, имат ли те близки и роднини зрелостници? Работят ли системите за вътрешен контрол в Министерството на образованието, младежта и науката. Трябва да се изяснят причините, поради които, в това министерство явно има проблем с изпълняването дори на рутинните функции и къде трябва да се търси обяснението за всичко това. Аз нямам съмнение, че едно от обясненията е именно в несполучливата нова структура и най-вече абсолютно неудачните кадрови решения на министъра. Ще припомня, че от образователното министерство бяха уволнени или принудени да напуснат „доброволно" редица качествени служители, които бяха заменени с политически удобни лица, но за всичко това се носи отговорност. За мен е най-важен въпросът този рецидив да не се повтаря, защото предстоят още държавни зрелостни изпити, затова е много важно парламентът в сравнително кратки срокове да изясни тези обстоятелства. Тази анкетна комисия би трябвало да има за цел да намери защитата, превенцията на риска този рецидив да се повтаря по отношение на следващите зрелостни изпити.

Очаквате ли подкрепа и водите ли вече разговори с останалите парламентарни групи, защото без волята на мнозинството трудно ще се реализира тази комисия?

Възнамеряваме да водим тези разговори от утре, но дори да не се подкрепи една такава идея, в политиката е много важно да се поема отговорност, примерно когато става въпрос за опозиционна партия, отговорност за идеи, които целят коректив на управлението. В конкретния случай, въпрос на политическа зрялост на мнозинството, е дали ще оцени необходимостта от една такава парламентарна анкетна комисия. Дали мнозинството е готово да понесе едно външно око, което да вникне в казуса. Ако не са готови, ако не са толкова зрели, ако имат идея да ограничат проверката само помежду си, т.е. министърът да проверява себе си, това, разбира се, е тяхна работа, те имат мнозинство, с което биха могли да отхвърлят идеята за създаване на анкетна комисия, но мисля, че обществото няма да разбере отхвърлянето на идеята за анкетна комисия, защото това не е маловажен въпрос. Това е въпрос, който засяга едва ли не всяко българско семейство. Затова е важно да се видят какви са причините. Именно заради интереса на десетките хиляди абсолютно честни, неотговорни за тази ситуация български зрелостници. Вие отричате ли вероятността предварително информираните за темите по български език и литература да изкарат сравнително по-високи оценки, именно защото са концентрирали подготовката си само върху три теми, и на базата на тези по-високи оценки да бъдат приети в съответните висши училища, вместо непросветените предварително, но инак по-просветени зрелостници, които евентуално биха загубили конкуренцията за влизане в престижни висши училища. Това е вероятно и точно това създава усещане за нечестност, за нарушени права и за хаос в образователната система. В това е голямата отговорност на министъра и на екипа му. Аз имам още един въпрос, понеже всичко това го говорим условно, но ако това е вярно, но имаме основателни съмнения, че това е вярно, защото толкова много съвпадения няма как да се случат на принципа на случайността. Няма съмнение, че темата, която се падна, е била огласена предварително. Лошото е, ако съвпаднат и другите две теми в неотворените пликове. Питаме, ако другите теми не съвпадат с предварително огласените, защо, г-н министър, се посвенихте да отворите пред журналистите съдържанието на тези пликове. Какво ви спря? Ако и другите теми в неотворените пликове са именно темите, които са били предварително огласени - и чрез Интернет пространството, и чрез смс-и, и са се търгували. Според мен, доказателствата вече са налице и необходимо да се понесе и политическа отговорност.

Ще поискате ли оставката на министъра?

Не говоря за оставка. Никога от устата ми не е артикулиран изразът оставка, независимо, че миналата седмица г-н министърът ме обвини публично, че сме му поискали оставката. По-късно му предоставих пълен аудио-и видео запис на пресконференцията ни от централата на ДПС и го помолих да се опита да открие, да чуе с ушите си, или да види с очите си, защото му предоставих и на хартиен носител нередактирания запис на пресконференцията - дали въобще сме използвали израза вот на недоверие. Естествено е, че не успя да открие такъв израз. Различни са формите за носене на политическа отговорност, коя от тези форми е адекватна на проблема, който разискваме, струва ми се, че този въпрос трябва да се обсъди, след като евентуалната парламентарна анкетна комисия си свърши своята работа.

Не мислите ли, че този проблем не е от днес. Сега е излязла тази информация публично, но и преди е имало съмнения за изнасяне на теми преди изпитите?

Държавни зрелостни изпити се провеждат съвсем от скоро. Искам да ви уверя, че бяхме абсолютно екзактни по отношение на цялата процедура по организиране на държавния зрелостен изпит, защото съзнавахме, че стартът на тази най-важна реформа в средното образование не следва да се опорочава от грешки на политическия екип на министъра. Затова мога да ви уверя, че предишните две години никаква информация предварителна за темите не е изтекла. Точно това трябва да провери анкетната комисия - как се е организирало, защо е нямало такъв проблем до тази година и какво за тази година се е променило, за да се взриви цялата ни образователна система с този безпрецедентен гаф, който нарушава правата на десетки хиляди български младежи.