Кунева: При защитата на потребителите у нас нещата се задвижиха малко по-бързо
Кунева: При защитата на потребителите у нас нещата се задвижиха малко по-бързо / netinfo

Българският еврокомисар Меглена Кунева, която отговаря за защита правата на потребителите, даде старт у нас на инициативата си "Коледата безопасна! Внимавайте какво подарявате на децата си" с медийната подкрепа и на Дарик радио.

Целта е българските потребители да станат по-взискателни към качеството и безопасността на това, което купуват, като се започне от детските играчки. Предстои в началото на следващата седмица да се подпише споразумение между производители, търговци, контролни органи и потребителски организации за нетолерантност към опасните продукти.

Еврокомисар Кунева признава, че в старата Европа купувачите са много по-взискателни към стоките, за които си дават парите, но не смята, че и на българските потребители, които са със значително по-тънък портфейл им е безразлично срещу какво разменят банкнотите си.

Знам тази теза, че у дома никой не е пророк, но това, което искам да направя, е реална политика и използвам това, че имам доказана подкрепа от страна на много от партньорите в България, че това можа да се организира. Аз идвам всеки месец в България. Това означава, че за разлика от много други страни, за които аз очаквам да бъда информирана какво се случва, тук аз мога да го видя с очите си. И освен това всеки от комисарите от съответната страна, наистина е много ангажиран с това европейската политика да личи в страната, от която е. Мисля, че по отношение на защита на потребителите нещата се задвижиха малко по-бързо – говорим повече, знаем малко повече, аз се виждам при всяко мое идване с моите колеги от защита на потребителите, от Министерството на икономиката, с много неправителствени организации, направихме това училище за потребителите. Не се променят нещата за една нощ, но мисля, че стъпка по стъпка можем да възвърнем самочувствието си на потребители или да го изградим, не знам коя дума е по-правилната. Да не забравяме, че ние само 2002 година – което беше почти вчера – станахме функционираща пазарна икономика. А защита на потребителите без пазарна икономика просто няма.

Кое според вас ще е най-трудното, като говорим за защита на потребителите в България и говорейки за този ваша инициатива – да привлечете за тази кауза производителите, търговците или потребителите? Коя е най-трудната част?

Еднакво, защото става въпрос за нашата активност като граждани при всички случаи. Искам да кажа, че това е доброволно, аз не мога да ги задължа. Не мога да задължа в този смисъл нито една от тези три групи. Мога да констатирам, мога да направя публични фактите, но не мога да ги задължа. Въпросът е дали ще искаме да посветим време, за да можем да постигнем справедливост като потребители тогава, когато сме излъгани. Въпросът е на кого разчитаме. Съвсем скоро прочетох в българската преса, че са ми написали писмо за „Топлофикация” – Европейската комисия да защити потребителите на топлоенергия. Вижте, ако ние да такава степен не познаваме правата си и смятаме, че Европейската комисия ще замести българските власти, значи нещо наистина не е наред. Няма кой да свърши работата вместо нас. Европейската комисия и Европейският съюз дават възможности. На нас ни е отворена вратата, дали ще влезем в тази стая, зависи от нас.

Едно от сравнително скорошните ви посещения беше в Китай. Със стоки, произведени в тази държава, имахме в глобален мащаб доста проблеми това лято. Как е решим този казус доколкото в световен мащаб компаниите масово произвеждат стоките си там на фона на европейското законодателство, което в крайна сметка важи за производителите в Европейския съюз.

Да, но всеки, който внася в Европейския съюз, трябва да внася качествена стока и според нашата основна директива за качество на стоките носи отговорност този, който пласира пръв стоката на пазара – това може да бъде производител, може да бъде търговец – и двамата са еднакво отговорни. Това, което „Мател” претърпя като загуби в милиони и милиони, е едно добро доказателство за това. Каква е рецептата? Ние трябва да присъстваме в Китай. Европейската комисия дава достатъчно средства за обучение за безопасност на стоките, т. е. ние обучаваме техните органи, за да могат те да следят за безопасността на пазара, преди стоката да напусне фабриката. Имат интерес от това – Европа е най-големият търговски партньор на Китай. А и Китай произвежда много качествени стоки и не трябва да забравяме това.

При какви обстоятелства ще сметнете тази инициатива, която днес обявявате, за успешна?

Трябва да я измерим. Ако след шест месеца имаме резултат, ако имаме по-малко опасни стоки на пазара и това е доказано чрез броя проверки, ако хората знаят повече за правата си и са ги упражнили повече пъти, това означава, че сме се придвижили малко напред. Надявам се това да стане. Няма чудодеен резултат веднага, но стъпка по стъпка, не виждам след като в другите европейски страни са успели, защо ние в България да не успеем. Това е логиката, хората участват в този пазар с парите си и не вярвам на някого да му е безразлично дали ще бъде излъган, дали ще бъде зачетен като купувач. Искам само да кажа, че 58 процента от брутния вътрешен продукт в Европа се създава от купувачите на дребно, така че ние сме голяма сила.