/ ThinkStock/Getty Images
Шофьор да губи книжката си веднага, ако предизвика катастрофа на завой. Това е една от мерките, предложени за обсъждане от вътрешния министър Младен Маринов за намаляване на жертвите от катастрофи у нас. Сред останалите предложения са максималната скорост по първокласните пътища да бъде намалена до 80 км/ч, а общините да имат правомощия да налагат ограничения по определени пътища за максимална скорост до 30 км/ч. Има предложение и задължителните часове по кормуване да се увеличат от досегашните 31 до 50.
 
Максималната скорост по първокласните пътища у нас да бъде намалена от 90 на 80 км/ч. В мотивите за предложението МВР изтъква, че намаляването на скоростта само с 1 км/ч намалявало катастрофите с 3%, а смъртните случаи – с до 5%.

катастрофа
БГНЕС

Пътна безопасност: Възможно ли е държавата да се справи с катастрофите?
 
Общините пък може да получат правомощия сами да могат да определят скоростта в територията си и да могат на места да налагат ограничение за максимална скорост до 30 км/ч.
 
При катастрофа на завой предложението е шофьорът веднага да губи книжката си и да си я връща само след проверовъчен изпит. Според МВР статистиката у нас показвала масово незнание и неумение за шофиране в завои.

Верижна катастрофа в София
БГНЕС

Властта с нови идеи за подобряване на пътната безопасност
 
Според друго предложение – прагът за максималната глоба за превишена скорост ще падне от 50 на 40 км/ч. Наказанието пък може да стане унифицирано и да не зависи от това дали е извършено в населено място или не.
 
Задължителните часове по кормуване пък трябва да се вдигнат до 50, вместо сегашните 31.

катастрофа
БГНЕС

Над 90% от катастрофите у нас са резултат на човешка грешка
 
До лятото пък трябвало да има национална програма, която да успокоява движението при навлизане в населено място. За целта се препоръчва поставянето на острови или кръгови движения, които да убиват скоростта.
 
В сряда правителството одобри част от мерките в плана, които да бъдат приложени още през тази година. Те обаче са насочени главно към обезопасяване на пътищата, а мерките за дисциплиниране на шофьорите са оставени за следващ етап.

катастрофа
Снимка: Дарик, архив

До 2030 г. катастрофите ще са петата причина за смъртност в света