/ Pixabay
За възрастните хора да отидеш до пощата, за да си вземеш пенсията, е социално преживяване. Те се събират още в ранното утрото на първия ден, когато пощенските станции започват да изплащат парите, разказа за БТА Недялка Стойкова, служител на гише в пощенската станция в софийското село Бусманци. 

Потърсихме Стойкова по повод предвиденото удължаване с пет години на срока на възлагане на задължението на „Български пощи“ ЕАД да извършва обществената услуга на територията на цялата страна по изплащането на пенсии чрез пощенски станции. Това е заложено в проект на постановление на
Министерския съвет за изменение на Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, публикуван за обществено обсъждане на портала за обществени консултации.

Съвсем очаквано е това удължаване на срока. Все още има доста възрастни, които предпочитат да си вземат парите от пощата, каза Недялка Стойкова. Бистрят клюки, политика, обсъждат си техни лични проблеми, оплакват се кой какво го боли, препоръчват си лек за болката. Хвалят деца, внуци, разказват си за младостта, смеят се, разказа тя.

Започва изплащането на пенсиите

Пенсиите обикновено се изплащат от седмо до двадесето число на месеца, но в първия ден е най-натоварено, защото повечето хора вече са приключили финансите и искат веднага да си вземат пенсиите, да си имат парички, допълни пощенският служител. 

„През мен минават 120 души месечно, има хора, които не са от населеното място, но предпочитат в нашия пощенски клон да ги получат, тъй като работят наблизо или имат близки тук. Това може да стане с декларация, която е за определен период. Така се е случвало да обслужвам и до 200 души месечно“, каза Недялка Стойкова. По думите ѝ даже някои се отказват от банките, защото за възрастен и два лева такса обслужване често са много, особено за тези с ниските пенсии. 

Попитана дали е голямо натоварването за периода на изплащането на пенсиите, Стойкова каза, че тя отдавна работи това, не го усеща като тегоба, харесва си работа. Вече 22-23 години е в пощите, като е започнала уж временно, тъй като е останала без работа, сама с две деца, а още от самото начало е харесала това, което прави. „Даже ме питат как успяваш да се справиш с толкова много документи, вече е инстинкт, зная си всичко. Свикнала съм, не ми е проблем и да изплащам пенсиите“, отбеляза Стойкова. 

Тя разказа, че пенсионерите като цяло са оправни, обслужването става бързо. Има и по-бавнички, но те са по-възрастни, болни. Изчаквам ги, показвам им къде да се подпишат, питат по няколко пъти, не ми пречи, всички ще минем, дай боже, и през този период от живота, допълни Недялка Стойкова. 

По думите ѝ работата в пощенска станция по принцип е много. Пощообработваме, разнасяме поща, брошури. Аз работя сама в станцията, обикновено и в обедната почивка разнасям, но не ми е проблем, обичам да се движа, допълни Стойкова. Писмата са най-вече от институции, зачестяват и тези от колекторски фирми, вече много рядко са частните изпращачи, тези, които лично пращат писмо, картичка до близък човек, има ги все още, но не е както преди години, допълни тя. 

Тук ми е по-удобно да си взимам пенсията, живея наблизо, няма нужда да търся банкомат, а и си получавам всички пари наведнъж“, каза Райна Костова, на 70 години. Вместо хората да стоят сами вкъщи, идват тук на седмо число от месеца, срещат се с повече връстници. Тук има какво да си кажат – кой какво си има на сърцето, какво му тежи, какво го радва, приятелките се оплакват една на друга, намират си приказка. С часове стоят тук, вземат пенсията и изчакват после и другите да си получат парите. Аз не идвам в първия ден, защото не обичам опашки, но живея наблизо и ги наблюдавам“, допълни Райна. 

На първо четене: Депутатите приеха великденската добавка от 75 лв. за над 500 000 пенсионери

Срокът за обществено обсъждане на проекта за постановление е до 25 април. В мотивите към проекта се посочва, че услугите от общ икономически интерес са дейности, които са икономически неефективни или които пазарът не може да предоставя при условия, отговарящи на обществената потребност. Без намеса на държавата, някои категории граждани не биха могли да ползват съответната услуга. Това налага държавата да възложи върху доставчик задължение за обществено обслужване, което е основано на критерии за общ интерес и с което се гарантира, че услугата се предоставя при условия, позволяващи на доставчика да изпълнява задачата си, се отбелязва в мотивите.

Извършването на услугата от общ икономически интерес – изплащане на пенсии чрез пощенските станции на територията на цялата страна е възложено на „Български пощи“ ЕАД с посочената наредба, за срок 10 години, считано от 1 юли 2016 г. Така изплащането на пенсиите чрез пощенските станции в момента е гарантирано до 2026 година.

Чрез изплащането на пенсии в пощенските станции държавата полага грижа за защита на най-уязвимата социална група на обществото – пенсионерите, в т.ч. инвалиди и др. обслужвани по домовете лица. Осигурена е възможност за изплащане на пенсии в дома на получателя (по постоянния или настоящия адрес), в случай че получава пенсия за трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане или има навършена 68-годишна възраст. Следва да се отбележи, че пенсионерите са освободени от заплащане на цената на услугата при работа на „Български пощи“ ЕАД със задължение за изплащане на пенсии, пише още в мотивите. 

Извършването на услугата по изплащане на пенсии представлява несправедлива финансова тежест за „Български пощи“ ЕАД, за което дружеството се компенсира от държавата. Към настоящия момент размерът на компенсацията, която дружеството има право да получи, е лимитиран до 15 млн. евро. Настоящият проект предвижда дружеството да има право да получава пълен размер на компенсацията (включително когато размерът на нетните разходи от предоставяне на услугата надхвърля 15 млн. евро), като това отново се извършва при спазване на съответно приложимите правила за държавни помощи, се посочва в мотивите на проекта на постановлението. 


Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
Валерия Димитрова, Екатерина Тотева/БТА