След увеличения брой заразени у нас - три сценария за начало на новата учебна година. Един от тях е тя да започне частично присъствено, а учениците да се редуват на смени според випуска си. Това научи NOVA от образователното министерство.
Решението ще бъде взето малко преди 15 септември в зависимост от епидемичната обстановка у нас и броя на заразените. Сценариите засега са три. Най-добрият вариант, разбира се, е учебната година да започне нормално - с всички ученици и учители. А най-лошият вариант е първият срок да стартира така, както приключи миналата учебна година - изцяло онлайн. От МОН обаче работят и по компромисен вариант - при него часовете ще се редуват - част от тях ще са дистанционно, а други - присъствено.
Най-притеснени, че учебната година ще започне онлайн, са родителите на тези деца, които никога досега не са били ученици - бъдещите първокласници.
„Това са деца, които нямат изградени навици за учене. Формата на обучение е по-лежерна дори в предучилищната и се опасявам, че ще се налага да стоя до детето си поне първоначално, а може би и по-нататък, за да не се разсейва и да гледа други неща на компютъра”, казва Деница - родител на бъдещ първокласник.
Новите промени в Закона за предучилищното и училищно образование дават възможност учебната година да започне изцяло дистанционно.
„Безспорно няма да е точно този сценарий - изцяло затваряне на всички училища. Най-малко следим и опита на детските градини - вие виждате, че се затваря за няколко дни за пълна дезинфекция и след това продължава”, заяви зам.-министърът на образованието и науката Таня Михайлова.
От министерството обмислят и изцяло нов метод - на смесено обучение - част от учебният материал да се взима вкъщи, а другият - в училище.
„Разглеждаме и такъв вариант - например, да бъдат или определени класове, или съответно в определено време. В момента сме в процес на изработване на моделите”, посочи още Михайлова.
За Деница това ще е най-добрият сценарий. „Аз лично като родител бих рискувала да пусна детето си по този начин. Силно се надявам, че ще може да има нормален първи учебен ден”, коментира тя.
Според директори такова смесено обучение ще бъде трудно за организация, но не и невъзможно.
„Това може да се случи в малка група от по 10 деца. Само че оттам нататък дистанцията между децата е точно като в детската градина в момента. Може би в рамките на няколко часа биха могли да се случват нещата, но не и целия ден”, казва Нина Чанева - директор на 23 СУ "Фредерик Жолио-Кюри".
След три месеца опит във виртуалните класни стаи, директорите твърдят, че са готови да продължат по този начин и след 15 септември.
„Процесът е организиран и учителите също имат нагласата и готовността, включително се правят обучения онлайн и тук в училище, за да могат да се подпомагат колегите, които по-трудно се справят”, посочва Нина Чанева.
И учители, и ученици обаче се надяват наесен да могат отново да се видят - очи в очи, а не през екрана на телефона.
Решението ще бъде взето малко преди 15 септември в зависимост от епидемичната обстановка у нас и броя на заразените. Сценариите засега са три. Най-добрият вариант, разбира се, е учебната година да започне нормално - с всички ученици и учители. А най-лошият вариант е първият срок да стартира така, както приключи миналата учебна година - изцяло онлайн. От МОН обаче работят и по компромисен вариант - при него часовете ще се редуват - част от тях ще са дистанционно, а други - присъствено.
Най-притеснени, че учебната година ще започне онлайн, са родителите на тези деца, които никога досега не са били ученици - бъдещите първокласници.
„Това са деца, които нямат изградени навици за учене. Формата на обучение е по-лежерна дори в предучилищната и се опасявам, че ще се налага да стоя до детето си поне първоначално, а може би и по-нататък, за да не се разсейва и да гледа други неща на компютъра”, казва Деница - родител на бъдещ първокласник.
Новите промени в Закона за предучилищното и училищно образование дават възможност учебната година да започне изцяло дистанционно.
„Безспорно няма да е точно този сценарий - изцяло затваряне на всички училища. Най-малко следим и опита на детските градини - вие виждате, че се затваря за няколко дни за пълна дезинфекция и след това продължава”, заяви зам.-министърът на образованието и науката Таня Михайлова.
От министерството обмислят и изцяло нов метод - на смесено обучение - част от учебният материал да се взима вкъщи, а другият - в училище.
„Разглеждаме и такъв вариант - например, да бъдат или определени класове, или съответно в определено време. В момента сме в процес на изработване на моделите”, посочи още Михайлова.
За Деница това ще е най-добрият сценарий. „Аз лично като родител бих рискувала да пусна детето си по този начин. Силно се надявам, че ще може да има нормален първи учебен ден”, коментира тя.
Според директори такова смесено обучение ще бъде трудно за организация, но не и невъзможно.
„Това може да се случи в малка група от по 10 деца. Само че оттам нататък дистанцията между децата е точно като в детската градина в момента. Може би в рамките на няколко часа биха могли да се случват нещата, но не и целия ден”, казва Нина Чанева - директор на 23 СУ "Фредерик Жолио-Кюри".
След три месеца опит във виртуалните класни стаи, директорите твърдят, че са готови да продължат по този начин и след 15 септември.
„Процесът е организиран и учителите също имат нагласата и готовността, включително се правят обучения онлайн и тук в училище, за да могат да се подпомагат колегите, които по-трудно се справят”, посочва Нина Чанева.
И учители, и ученици обаче се надяват наесен да могат отново да се видят - очи в очи, а не през екрана на телефона.