Шафнерът във влака-убиец София-Кардам е пил алкохол преди трагичния инцидент на 28 февруари миналата година, при който загинаха 9 от пътниците. Това стана ясно на започналото тази сутрин в Плевенски окръжен съд дело, което трябва да изясни кой носи вината за избухването на пожара във влака. Обвиняеми са трима служители на БДЖ.
Разпитът на свидетели започна с бащата на загиналия Даниел Вичев - Васил Вичев, който заяви, че няколко дни след трагедията е стартирал собствено разследване. Разговарял е с около 15 души от кушета, които са потвърдили, че в целия вагон не е имало нито едно изправно устройство за гасене на пожар.
Според друг свидетелски разказ от разследването на Вичев в 6-то купе на кушет-вагона още в София при тръгването на влака е миришело на бакелит. По думите на Васил Вичев сигнал за пожара в полицията в Червен бряг е подал един от пътниците, а не някои от обслужващия персонал на влака. Бащата на загиналия Даниел обвини служителите на БДЖ, че в злополучната нощ са тръгнали не на работа, а на излет, като са си взели ракия и мезе.
По искане на прокурора по делото Валери Мирчев беше изслушана съдебно-медицинската експертиза в началото на делото. Тя показва, че шафнерът на кушета Георги Георгиев е консумирал известно количество алкохол, но е бил в състояние да изпълнява адекватно служебните си задължения, каза доц. д-р Петко Лисаев, ръководител на катедра "Съдебна медицина". По думите на Лисаев шафнерът е бил в субклинична фаза и практически не е бил повлиян от алкохола. Съдът прие и заключенията на съдебно-медицинската експертиза за идентификацията на 9-те трупа, продължават разпитите на свидетели.
Двама от директорите на Дирекция "Безопасност, сигурност и вътрешен контрол" в БДЖ ЕАД Иван Лалов и наследникът му Гено Генов изложиха своите показания и бяха подложени на обстоен разпит в делото с влака София-Кардам. Лалов беше категоричен, че на мястото на инцидента лично е видял, че кушетът и спалният вагон разполагат с по два пожарогасителя, както е в изискванията. Той сподели, че не е бил запознат, нито е подписвал заповедта за заключване на страничните врати на кушета с щифтове, освен с карета.
Сегашният директор по безопасност и сигурност Гено Генов, който е член на комисията, назначена от бившия министър на транспорта Петър Мутафчиев да разследва технически произшествието, обясни, че докладът на комисията е завършен и предаден още на 6 август 2009 г., но не е разписан от тогавашния транспортен министър. По думите на Генов, пожарът не се дължи на общото техническо състояние на вагона, нито на грешки на ръководството. Друг доклад, също поръчан от министъра на транспорта, е изготвил оценка за действията на персонала на влака в нощта на трагедията, оповести Генов. Той също сподели, че не е бил запознат със заповедта за заключващите щифтове преди инцидента, въпреки че и тогава е бил в системата на БДЖ. От показанията на двамата шефове по безопасност стана ясно, че въпросните щифтове се използват като допълнителна защита на вратите на спалните вагони, която блокира отвътре опити за отваряне на вратите отвън. По мнението на Генов, много хора разполагат с карета и те не са надеждно средство за заключване.
Един от разпитаните днес свидетели беше Иванчо Симеонов, който е с 12-годишен стаж в обзавеждане на пътнически вагони и е преподавател във ВТУ "Тодор Каблешков". Самият Симеонов, който е изключителен капацитет по техническите въпроси, разви хипотеза, че пожарът е възникнал от отоплителната система в следствие на пик в напрежението. Той изключи възможността пожарът да е тръгнал от осветителната система.
Разпитите ще продължат и в следващите два дни, както и на 5-6 ноември, тъй като свидетелите по делото са близо 80.