Парламентът прие на първо четене промени в Закона за околната среда и водите. "За" гласуваха 127 депутати, "против" нямаше, а 13 се въздържаха. Законопроектът за изменение и допълнение е внесен от Министерския съвет.
С промените се цели усъвършенстване на българското законодателство и транспонирането на европейски директиви, касаещи опазването на природата. Ще бъдат приложени директиви за оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ на публични и частни проекти, за контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества /СЕВЕЗО III/ и за емисиите от промишлеността. Това ще помогне за отпадането на три от наказателните процедури от Европейската комисия.
При представянето на законопроекта вицепремиерът по климатичните политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов заяви, че това е секторът с най-много наказателни процедури - общо 16. Той посочи, че министерството ще направи предложения между първо и второ четене, за да се избегнат нови наказателни процедури във връзка с неизпълненията на други ангажименти в последната година.
Джевджет Чакъров, депутат от ДПС и зам.-председател на парламентарната комисия по околна среда и водите, отбеляза, че с промените се цели да се въведат политики за превенция на аварии и замърсявания. Той посочи, че ПГ на ДПС има забележки към законопроекта относно текстовете, които могат да забавят големи инвестиционни проекти с национално значение. Според неговия съпартиец Ерджан Ебатин също трябва да се изяснят текстовете. "Кажете ми за колко време може да се постои магистрала "Хемус", като увеличаваме инстанциите за обжалване?", запита той.
Подобни притеснения изрази и Младен Шишков, депутат от ГЕРБ-СДС и зам.-председател на ресорната комисия. Той каза, че промените могат да доведат до спиране на важни проекти заради отпадане на обжалването само на една институция на решенията по ОВОС.
Мирослава Петрова, депутат от "Продължаваме Промяната", посочи, че промяна ще има и тя ще е за добро, "без всяване на паника по отношение на така важния прогрес на страната". Тя посочи, че управляващите спазват дневния ред на обществото и осъществяването на проектите с важно значение.
Крум Зарков от "БСП за България" каза, че не е основателен аргументът, че производството на две инстанции ще забавя процесите. Забавянето на строителството не се дължи толкова на съдебното производство, колкото на това, че се извършва незаконно и по схеми, заяви той.
Иво Атанасов от "Има такъв народ" каза, че трябва да има становище на Министерството на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ за промените в закона относно националните обекти. Той застъпи тезата, че трябва да има обжалване само на една инстанция за проекти като "Хемус" или изграждането участъка Видин-Ботевград.
Депутатът от "Възраждане" Иво Русчев запита защо въобще страната ни трябва отново да се съобразява с европейските директиви.
По дебата за обжалването на ОВОС Борислав Сандов заяви: "ОВОС се извършва на един ранен етап от производството, тя не е последна инстанция". Той разкритикува депутатите от ГЕРБ, че проявяват безотговорност с отношението си към законопроекта и опита им да прокарат разцепление в управляващата коалиция по темата. Относно повдигнатите въпроси за изграждането на магистрала "Струма" Сандов посочи, че недовършеното трасе не е заради ОВОС. ОВОС има в самото начало за цялото трасе, но е предвиждала две различни алтернативи за преминаване на отсечката от Симитли до Кресна. Правителството на ГЕРБ се опитва да реализира трета алтернатива, за която няма ОВОС и независимо от едноинстанционното производство - то не е реализирано, коментира Сандов.
С гласуваните промени ще се подобри и нормативната рамка на закона, отчитат вносителите.
Измененията целят и създаването на по-добър достъп до правосъдие и гарантират участието на обществеността при изготвянето на определени планове и програми, отнасящи се до околната среда. Срокът за предложения между първо и второ четене е 14 дни.
Парламентът прекрати заседанието си по предложение на "Има такъв народ". "За" гласуваха 121 депутати, 15 бяха "против" и 10 се въздържаха.
Според програмата депутатите трябваше да обсъдят днес и годишните доклади на Комисията за регулиране на съобщенията за 2020 г.
С промените се цели усъвършенстване на българското законодателство и транспонирането на европейски директиви, касаещи опазването на природата. Ще бъдат приложени директиви за оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ на публични и частни проекти, за контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества /СЕВЕЗО III/ и за емисиите от промишлеността. Това ще помогне за отпадането на три от наказателните процедури от Европейската комисия.
При представянето на законопроекта вицепремиерът по климатичните политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов заяви, че това е секторът с най-много наказателни процедури - общо 16. Той посочи, че министерството ще направи предложения между първо и второ четене, за да се избегнат нови наказателни процедури във връзка с неизпълненията на други ангажименти в последната година.
Джевджет Чакъров, депутат от ДПС и зам.-председател на парламентарната комисия по околна среда и водите, отбеляза, че с промените се цели да се въведат политики за превенция на аварии и замърсявания. Той посочи, че ПГ на ДПС има забележки към законопроекта относно текстовете, които могат да забавят големи инвестиционни проекти с национално значение. Според неговия съпартиец Ерджан Ебатин също трябва да се изяснят текстовете. "Кажете ми за колко време може да се постои магистрала "Хемус", като увеличаваме инстанциите за обжалване?", запита той.
Подобни притеснения изрази и Младен Шишков, депутат от ГЕРБ-СДС и зам.-председател на ресорната комисия. Той каза, че промените могат да доведат до спиране на важни проекти заради отпадане на обжалването само на една институция на решенията по ОВОС.
Мирослава Петрова, депутат от "Продължаваме Промяната", посочи, че промяна ще има и тя ще е за добро, "без всяване на паника по отношение на така важния прогрес на страната". Тя посочи, че управляващите спазват дневния ред на обществото и осъществяването на проектите с важно значение.
Крум Зарков от "БСП за България" каза, че не е основателен аргументът, че производството на две инстанции ще забавя процесите. Забавянето на строителството не се дължи толкова на съдебното производство, колкото на това, че се извършва незаконно и по схеми, заяви той.
Иво Атанасов от "Има такъв народ" каза, че трябва да има становище на Министерството на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ за промените в закона относно националните обекти. Той застъпи тезата, че трябва да има обжалване само на една инстанция за проекти като "Хемус" или изграждането участъка Видин-Ботевград.
Депутатът от "Възраждане" Иво Русчев запита защо въобще страната ни трябва отново да се съобразява с европейските директиви.
По дебата за обжалването на ОВОС Борислав Сандов заяви: "ОВОС се извършва на един ранен етап от производството, тя не е последна инстанция". Той разкритикува депутатите от ГЕРБ, че проявяват безотговорност с отношението си към законопроекта и опита им да прокарат разцепление в управляващата коалиция по темата. Относно повдигнатите въпроси за изграждането на магистрала "Струма" Сандов посочи, че недовършеното трасе не е заради ОВОС. ОВОС има в самото начало за цялото трасе, но е предвиждала две различни алтернативи за преминаване на отсечката от Симитли до Кресна. Правителството на ГЕРБ се опитва да реализира трета алтернатива, за която няма ОВОС и независимо от едноинстанционното производство - то не е реализирано, коментира Сандов.
С гласуваните промени ще се подобри и нормативната рамка на закона, отчитат вносителите.
Измененията целят и създаването на по-добър достъп до правосъдие и гарантират участието на обществеността при изготвянето на определени планове и програми, отнасящи се до околната среда. Срокът за предложения между първо и второ четене е 14 дни.
Парламентът прекрати заседанието си по предложение на "Има такъв народ". "За" гласуваха 121 депутати, 15 бяха "против" и 10 се въздържаха.
Според програмата депутатите трябваше да обсъдят днес и годишните доклади на Комисията за регулиране на съобщенията за 2020 г.