Управителният съвет на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) прие решение, с което осъвременява таксите за част от услугите на компанията, съобщиха от пресцентъра на дружеството.

От Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт обаче се оплакаха от увеличение на таксите за достъп до железопътната инфраструктура в България

От началото на 2024 г. е планирано таксата за преминаване, наречена инфраструктурна такса, да бъде намалена с около 35%. След предвидената промяна таксата за влак с тегло 1000 тона, например, ще намалее от 2,50 лв/км на 1,66 лв/км.

Увеличават се тарифите за непланирани товарни превози извън годишното разписание. Актуализацията на тези услуги се прави за пръв път от 15 години насам и касае тарифите за допълнително предоставяните от Компанията експресни услуги, уточняват от НКЖИ.

Промените в таксите за допълнителните услуги са свързани с назначаване на влакове и изготвяне на разписание извън годишния график, когато превозвачът подава заявка за превоз в кратки срокове преди изпълнението му.

Оборудват над 60 влака на БДЖ със система за сигурност от най-ново поколение

Предлаганите от НКЖИ експресни услуги дават възможност на железопътните превозвачи да се възползват от възможно най-гъвкаво разпределяне на капацитет. Осигурява им възможност да удовлетворят максимално бързо своите клиенти и товародатели, като заявят експресна промяна в графика за пътуване, посочват от дружеството.

В зависимост от времето на подаване на заявка за капацитет са определени три вида заявки:

Стандартна - получена минимум 48 часа преди желания начален час на тръгване на влак. Цената се променя от 0,50 лв/км на 1,61 лв/км;

Нормална - получена по-малко от 48 часа преди желания начален час на тръгване на влака и не по-късно от 10:00 часа на предишния ден. Цената се променя от  0,75 лв/км на 2,42 лв/км;

Експресна - получена след 10:00 часа в деня на тръгване на влака. Цената се променя от 1,00 лв/км на 3,22 лв/км. При експресната заявка необходимостта на превозвачите от осъществяване на допълнително възникнал непланиран превоз се удовлетворява за 2 часа, каквато възможност няма в другите страни.

От вчера таксите в железопътната инфраструктура, за която плащат всички превозвачи, които ползват железопътния път, са в няколко пъти повече, каза председателят на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт  Пенко Несторов на пресконференция. 

Той уточни, че увеличението на таксите е 2,7-2,8 пъти в зависимост от видовете влакове и условията за превоз. Това е фрапиращо, това браншът не може да го поднесе, коментира Несторов. Това решение трябва да бъде мотивирано и обсъдено с бранша, да бъде направен анализ какво въздействие би оказало такова увеличение на тарифата от страна на НКЖИ, посочи той. По думите му това не е направено и са нарушени редица закони.

Пенко Несторов отбеляза, че за да тръгне всеки един влак, трябва да бъдат платени пет такси, сред които такса за инфраструктура и такса за разписание, която в момента стига до 8 лева на километър. 

Всички превозвачи в Германия плащат 3,14 евро на километър, ние плащаме 7,85 евро на километър, това е след вчерашната промяна, коментира Пенко Несторов. До вчера този същият влак би струвал 4,79 евро на километър, посочи той и изчисли, че в рамките на един ден това е два пъти повече. Кое налага тази драстична промяна - ние не знаем, коментира Несторов.

От Асоциацията посочиха, че са готови и желаят диалог.
БТА