Започната е работата за изграждане на нова модерна система за издаване на билети в „БДЖ-Пътнически превози“, чиято идея е да бъде интегрирана в голямата единна система за издаване на общ превозен документ. Това заяви заместник-министърът на транспорта Бисер Минчев, който откри провеждащия се в столицата железопътен форум на тема „Предизвикателства в развитието на железопътния транспорт“.
Минчев обясни, че страната ни се стреми към вече утвърдената практика в много страни да се пътува с различни видове транспорт с един превозен документ.
„Да стигнем това, което го има в Европа – с един билет да можеш да пътуваш с влак, автобус, а пък защо не и със самолет и морски транспорт“, посочи заместник-министърът.
Пред участниците във форума той подчерта, че пътническата услуга в железниците трябва да бъде подобрена, а за това има две важни условия – да бъде вдигната скоростта на пътуване, както и да се придобие нов подвижен състав.
„Най-вероятно ще се сдобием по-рано с новия подвижен състав. Надявам се проектите в Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) да свършат в най-кратки срокове. Това, което сме предприели извън Плана за устойчивост и развитие – имам предвид получаването от държавата на нов подвижен състав, е да намалим колкото се може по-малко ремонтната дейност на старите вагони и локомотиви, а да се насочим към закупуването на нов подвижен състав. Ще бъдат закупени нови вагони и локомотиви. Работим в посока и за евентуално придобиване под наем на модерен подвижен състав. Ако не го направим това и си останем със стария, пътническите превози няма да имат ново лице”, обясни министърът.
„Развитието на жп транспорта е ключов приоритет както в европейската транспортна политика, така и в дейността на Министерството на транспорта и съобщенията, и в тази връзка усилията ни са насочени към изграждането на съвременна и оперативно съвместима железопътна система. Изключително важни са инвестициите в железниците, за да се отговори на изискванията на Европа за Зелената сделка - намаляването на вредните емисии, ограничаване на негативното въздействие на транспорта върху околната среда и здравето на хората, намаляване на потреблението на горива и повишаване на енергийната ефективност“, каза още той.
Според заместник-министъра развитието на интермодалния транспорт, даващ възможност за прехвърлянето на товарите от шосетата към железопътния транспорт, е особено важна стъпка, за да се повиши ефективността на транспортната система.
„През 2022 г. Министерският съвет одобри План за развитие на комбинирания транспорт в България до 2030 г. Заложените в Плана мерки са насочени към подготовка за изграждане на интермодални терминали, развитие на съществуващи терминали, изграждане на логистични центрове, осигуряване на повече интермодални транспортни единици, компенсиране на разходите за претоварване при ползване на комбиниран транспорт и др. За подпомагане на частните оператори има осигурено финансиране по Програма „Транспортна свързаност“ в размер на 34,5 млн. лв., като се предвижда интензитетът на помощта да бъде 50 % от инвестицията. В момента работим по дефиниране на условията и предстои тази грантова схема да бъде отворена през следващата година“, припомни още той.
Минчев обясни, че страната ни се стреми към вече утвърдената практика в много страни да се пътува с различни видове транспорт с един превозен документ.
„Да стигнем това, което го има в Европа – с един билет да можеш да пътуваш с влак, автобус, а пък защо не и със самолет и морски транспорт“, посочи заместник-министърът.
Пред участниците във форума той подчерта, че пътническата услуга в железниците трябва да бъде подобрена, а за това има две важни условия – да бъде вдигната скоростта на пътуване, както и да се придобие нов подвижен състав.
„Най-вероятно ще се сдобием по-рано с новия подвижен състав. Надявам се проектите в Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) да свършат в най-кратки срокове. Това, което сме предприели извън Плана за устойчивост и развитие – имам предвид получаването от държавата на нов подвижен състав, е да намалим колкото се може по-малко ремонтната дейност на старите вагони и локомотиви, а да се насочим към закупуването на нов подвижен състав. Ще бъдат закупени нови вагони и локомотиви. Работим в посока и за евентуално придобиване под наем на модерен подвижен състав. Ако не го направим това и си останем със стария, пътническите превози няма да имат ново лице”, обясни министърът.
„Развитието на жп транспорта е ключов приоритет както в европейската транспортна политика, така и в дейността на Министерството на транспорта и съобщенията, и в тази връзка усилията ни са насочени към изграждането на съвременна и оперативно съвместима железопътна система. Изключително важни са инвестициите в железниците, за да се отговори на изискванията на Европа за Зелената сделка - намаляването на вредните емисии, ограничаване на негативното въздействие на транспорта върху околната среда и здравето на хората, намаляване на потреблението на горива и повишаване на енергийната ефективност“, каза още той.
Според заместник-министъра развитието на интермодалния транспорт, даващ възможност за прехвърлянето на товарите от шосетата към железопътния транспорт, е особено важна стъпка, за да се повиши ефективността на транспортната система.
„През 2022 г. Министерският съвет одобри План за развитие на комбинирания транспорт в България до 2030 г. Заложените в Плана мерки са насочени към подготовка за изграждане на интермодални терминали, развитие на съществуващи терминали, изграждане на логистични центрове, осигуряване на повече интермодални транспортни единици, компенсиране на разходите за претоварване при ползване на комбиниран транспорт и др. За подпомагане на частните оператори има осигурено финансиране по Програма „Транспортна свързаност“ в размер на 34,5 млн. лв., като се предвижда интензитетът на помощта да бъде 50 % от инвестицията. В момента работим по дефиниране на условията и предстои тази грантова схема да бъде отворена през следващата година“, припомни още той.