Има злоупотреба със социологически данни, заяви пред bTV Боряна Димитрова от Алфа Рисърч. Според нея това оказва влияние на общественото мнение и създава проблем.
Лидерът на РЗС Яне Янев предлага социологическите агенции да разкриват кой е поръчал социологическото изследване, особено в навечерието на поредни избори. "Би следвало да има необходимата прозрачност. Така, както в изборния кодекс са осветлени други форми на финансиране, би следвало избирателите да са наясно кой, в какъв момент и срещу каква сума финансира съответно социологическо проучване", каза той. Според Янев проучванията не само че влияят върху общественото мнение, но и предрешават много процеси. "Водили сме консултации с ГЕРБ и ще внесем проект за поправка в закона", заяви Яне Янев.
Боряна Димитрова подкрепи предложението на депутата да има необходимата прозрачност кой финансира социологическите изследвания, както са осветлени други форми на финансиране на партиите. Според нея обаче въпросът не е дали е платено, а дали са изкривени резултатите. "Има злоупотреба със социологически данни и то не само в предизборен период. Те могат да влияят много мощно върху формирането на общественото мнение, например при лобиране за поправки в закона или приемането на различни политики", коментира Боряна Димитрова. По думите й има дискредитиране на обществения престиж на професията, което не е в интерес на социолозите.
"Въпросът е дали този, който плаща изследване, иска преднамереност на резултата", поясни Боряна Димитрова. "Изкривяването не е, че ти плащат за труда, а идва, когато искат да изкривиш резултатите".
"За да се разграничи истината от лъжата, хората трябва да следят внимателно имената на агенциите", заяви Кольо Колев. Според него на предишните избори е имало две агенции, които са лъжели "нонстоп".
Според Мира Радева обаче огласяването на данните за финансиране не може да стане, защото го забранява кодексът на международната организация ЕЗОМАР, в която нашите агенции са членове. "Законовата промяна би могла да засегне и политическите партии. Например, те да огласят от изследванията на коя агенция се информират", заяви Мира Радева, цитирана от БГНЕС.
Кольо Колев призна, че през годините е имало политици, които са молили за изкривяване на данните. По данните в Сметната палата пък може спокойно да се провери коя партия на коя социологическа агенция е платила за изследване.
Според Боряна Димитрова има проблем в обществена поръчка, дадена на агенцията на Мира Радева. Изследването на Радева сочи, че за голяма част от хората, живеещи в планинските райони, младежите, които протестираха в София, са с "объркани глави". "Ден-два след това агенцията на Мира Радева получи поръчка от Министерството на образованието, младежта и науката за изследване на ефекта от младежките политики. Това случайно съвпадение ли е?", запита Боряна Димитрова.
"Изследването е коректно и изключително важно, защото показва гледната точка на една група хора", заяви Мира Радева. Поръчката за него е направена от пиар агенция "Янев и Янев", с които агенцията на Мира Радева работи от 1992 година. "Огорчена съм от колежката, която за една обществена поръчка хвърля кал върху колегите си", заяви Мира Радева. "Димитрова печели достатъчно обществени поръчки, но иска да печели 100% от тях".