Министерството на отбраната представи на пресконференция пред медиите резултатите от проверките на авиационния инцидент с учебно-боен самолет L-39ZA от 13 септември 2024 г. в Трета авиационна база в "Граф Игнатиево", при който загинаха двама пилоти от 12-а авиационна база в Долна Митрополия Петко Димитров и Венцислав Дункин. Те бяха повишени посмъртно във военно звание.
Комисията, която разследва инцидента, не откри данни, които пряко да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието, в здравословното състояние на пилотите, нямало е проблем и с авиационната техника и със самолета като цяло, това заяви полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“, който представи подробности за всеки един от елементите на разследването. Основна причината за катастрофата на учебно-боен самолет L-39ZA през септември след анализ на всички свалени данни е поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж, посочи той и допълни, че авиационното произшествие е класифицирано като катастрофа.
Като съпътстващи причини той посочи нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин, обясни полковник Василев.
Той прочете пред медиите и в детайли за критичната ситуация: „Със създаването на претоварване при спирането за изкривяване на траекторията, успоредно на полосата, скоростта намалява и е недостатъчна съгласно методическата схема за влизане в следваща вертикална фигура. Комисията счита, че в този момент са възникнали усложнени условия на полета. В 12 часа 30 минути и 1 секунда екипажът въвежда самолета в изкачване за начална вертикална фигура с претоварване от 3,6 G в десен наклон от 6 градуса, височината в този момент е 68 метра, а скоростта 455 км/ч. Комисията счита, че въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на полета ситуацията се е задълбочила в сложна. В 12 часа 30 минути и 13 секунди след достигането на височина от 647,61 метра със скорост 213 км/ч екипажът започва нисходящо движание с ъгъл на тангажа минус 39,68 градуса, който в следващата секунда нараства до минус 51,11 градуса. В този момент ситуацията се е задълбочила в аварийна. Между 12 часа 30 минути и 16 секунди и 12 часа 30 минута и 17 секунди, тоест само за секунда и половина са били изпълнени условията за успешно катапултиране. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, комисията счита, че в 12 часа 30 минути и 17 секунди ситуацията е преминала в катастрофална. От всичко това комисията класифицира авиоционното произшествие като катастрофа. Непосредствената причина е очевидна среща на въздухоплавателното средство със земната повърхност. Като основна причина комисията отчита поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж.“
Експертът обясни и за останалите параметри от разследването. „Членовете на екипажа са преминали успешно годишно и полугодишно медицинско освидетелстване във ВМА, което е завършило със заключението "годен за летателна длъжност като пилот". За деня на полетите заключенията на полетния медицински преглед са, че психо-физическото състояние на пилотите позволява изпълнението на летателни задачи за деня, няма никакви и оплаквания във физическото им състоянието, както и в тяхното настроение“, посочи експертът.
„По направление "изследване на авиационната техника" - самолетът е произведен в бивша Чехословакия, на 5 юни 2024 е извършен ремонт, към датата на авиационния полет самолетът притежава необходимия запас от ресурси, извършени са му всички видове подготовки, описани в техническата документация“, допълни той.
Относно проверката на версията, че катастрофата е възникнала в следствие на отказ на авиационната техника - за да потвърди или отхвърли тази версия комисията формулира три основни хипотези, посочи Петко Василев и ги изброи - отказ на силовата установка, отказ на управлението на самолета и отказ на барометричния висотомер.
„По първата хипотеза - комисията анализира характера на разрушенията на авиационната техника, при което констатира, че лопатките от първата степен на компресора липсват, откъснати са в основата на закрепването, което означава, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност, върху роторите е приложен голям въртящ момент, който се получава при повишени режими на двигателя; след анализ на отстоя на горивото не са открити и отклонения, не са открити следи от изтичане на технически течности на самолета“, допълни експертът.
По данни от системата за обективен контрол или т-нар. "черна кутия" двигателят е бил на максимален режим.
„По повод втората хипотеза - след анализ на снимков и видеоматериал, заснети от военослужещи и журналисти, се вижда, че самолетът е управляем през цялото време, не са регистрирани доклади от екипажа за проблеми с техниката, поведението на самолета отговаря с органите на поведение“, уточни специалистът
„По третата хипотеза - комисията анализира параметрите и установи, че стойностите на височина от барометричния висотомер и тези от джипиес системата съвпадат“, каза още Петко Василев.
След всичко това, заедно с радиоразговорите, след проведени беседи и разговори с инженерно-техническия състав, извършили подготовката за полетите, преглед на документация на самолета, на двигателя, комисията не е констатирала отклонения в параметрите на работа на авиационната техника и е отхвърлила тази версия като малко вероятна, стана ясно още на пресконференцията.
"Разследването е в интерес на авиационната безопасност и тези данни, които изложихме, са на база на разчетените параметри от "черната кутия", така че ние не определяме вина и никъде в заключенията няма "виновен пилот" или "виновен командир". Ние казваме причините за катастрофата, определянето на вина и нечия административна отговорност е предмет на прокуратурата", заяви още Петко Василев от „Военна полиция“.
Това разследване е независимо от съдебното и досъдебното производство и неговата цел е установяване на причината и недопускане на повтаряемост, посочи военният министър Атанас Запрянов и допълни: "Не можем да си позволим да изгубим повече хора. Стремим се да изясним обстоятелствата и причините за този инцидент, за да не се допускат подобни в бъдеще".
"След като стане ясна цялата информация, тогава ще вземем кадрови решения. Бъдете сигурни, че онези, които не служат по правилата и не спазват устава, и не могат да носят тежестта на службата, няма да продължават да заемат тези отговорни длъжности. Това ще стане, когато има пълна яснота по проверката във Военновъздушните сили", обясни Запрянов.
По думите му командирите трябва да вдъхват увереност, респект и професионализъм. "Докато не завърши проверката, всякаква информация за вина и оставки е спекулация. Съвсем скоро ще оповестя своите решения и те ще бъдат базирани на резултатите на проверката във Военновъздушните сили (ВВС). Ако се вземе кадрово решение за офицери от висшия състав, ще бъде съгласувано на ниво правителство и президент", обясни Атанас Запрянов и уточни, че разследването на прокуратурата е независимо от проверката във ВВС и доклада на "Военна полиция".
Срокът за изпълнение на проверката във ВВС и Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ е 31 октомври, каза заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков. Със заповед на министъра на отбраната съм назначен за председател на работна група за проверка на документите за планиране, организация, провеждане и контрол във ВВС и Висшето военновъздушно училище, обясни той.
Задачата е да бъде извършена проверка на документите, регламентиращи летателната дейност с военно въздухоплавателни средства, като се обърне внимание на тези, които са пряко свързани с провеждането на открития летателен ден; да се извърши проверка на организацията и планирането на летателната подготовка във ВВС и Висшето военновъздушно училище, да направи оценка на планираните задачи и нальот за 2024 г. и тяхното съответствие с разполагаемите ресурси; да се извърши сравнителен анализ на разполагаемия авиационен ресурс, планираните задачи, летателната дейност и възможностите за изпълнение, съобразено с разполагаемото време от летателната година и спазването на мерките за безопасност; да се извърши проверка на отчитането на летателната подготовка и осъществяването на контрол на дейностите по организиране и изпълнение на планираните задачи и нальот, обясни генерал-лейтенант Стойков.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
Комисията, която разследва инцидента, не откри данни, които пряко да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието, в здравословното състояние на пилотите, нямало е проблем и с авиационната техника и със самолета като цяло, това заяви полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“, който представи подробности за всеки един от елементите на разследването. Основна причината за катастрофата на учебно-боен самолет L-39ZA през септември след анализ на всички свалени данни е поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж, посочи той и допълни, че авиационното произшествие е класифицирано като катастрофа.
Като съпътстващи причини той посочи нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин, обясни полковник Василев.
Той прочете пред медиите и в детайли за критичната ситуация: „Със създаването на претоварване при спирането за изкривяване на траекторията, успоредно на полосата, скоростта намалява и е недостатъчна съгласно методическата схема за влизане в следваща вертикална фигура. Комисията счита, че в този момент са възникнали усложнени условия на полета. В 12 часа 30 минути и 1 секунда екипажът въвежда самолета в изкачване за начална вертикална фигура с претоварване от 3,6 G в десен наклон от 6 градуса, височината в този момент е 68 метра, а скоростта 455 км/ч. Комисията счита, че въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на полета ситуацията се е задълбочила в сложна. В 12 часа 30 минути и 13 секунди след достигането на височина от 647,61 метра със скорост 213 км/ч екипажът започва нисходящо движание с ъгъл на тангажа минус 39,68 градуса, който в следващата секунда нараства до минус 51,11 градуса. В този момент ситуацията се е задълбочила в аварийна. Между 12 часа 30 минути и 16 секунди и 12 часа 30 минута и 17 секунди, тоест само за секунда и половина са били изпълнени условията за успешно катапултиране. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, комисията счита, че в 12 часа 30 минути и 17 секунди ситуацията е преминала в катастрофална. От всичко това комисията класифицира авиоционното произшествие като катастрофа. Непосредствената причина е очевидна среща на въздухоплавателното средство със земната повърхност. Като основна причина комисията отчита поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж.“
Експертът обясни и за останалите параметри от разследването. „Членовете на екипажа са преминали успешно годишно и полугодишно медицинско освидетелстване във ВМА, което е завършило със заключението "годен за летателна длъжност като пилот". За деня на полетите заключенията на полетния медицински преглед са, че психо-физическото състояние на пилотите позволява изпълнението на летателни задачи за деня, няма никакви и оплаквания във физическото им състоянието, както и в тяхното настроение“, посочи експертът.
„По направление "изследване на авиационната техника" - самолетът е произведен в бивша Чехословакия, на 5 юни 2024 е извършен ремонт, към датата на авиационния полет самолетът притежава необходимия запас от ресурси, извършени са му всички видове подготовки, описани в техническата документация“, допълни той.
Относно проверката на версията, че катастрофата е възникнала в следствие на отказ на авиационната техника - за да потвърди или отхвърли тази версия комисията формулира три основни хипотези, посочи Петко Василев и ги изброи - отказ на силовата установка, отказ на управлението на самолета и отказ на барометричния висотомер.
„По първата хипотеза - комисията анализира характера на разрушенията на авиационната техника, при което констатира, че лопатките от първата степен на компресора липсват, откъснати са в основата на закрепването, което означава, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност, върху роторите е приложен голям въртящ момент, който се получава при повишени режими на двигателя; след анализ на отстоя на горивото не са открити и отклонения, не са открити следи от изтичане на технически течности на самолета“, допълни експертът.
По данни от системата за обективен контрол или т-нар. "черна кутия" двигателят е бил на максимален режим.
„По повод втората хипотеза - след анализ на снимков и видеоматериал, заснети от военослужещи и журналисти, се вижда, че самолетът е управляем през цялото време, не са регистрирани доклади от екипажа за проблеми с техниката, поведението на самолета отговаря с органите на поведение“, уточни специалистът
„По третата хипотеза - комисията анализира параметрите и установи, че стойностите на височина от барометричния висотомер и тези от джипиес системата съвпадат“, каза още Петко Василев.
След всичко това, заедно с радиоразговорите, след проведени беседи и разговори с инженерно-техническия състав, извършили подготовката за полетите, преглед на документация на самолета, на двигателя, комисията не е констатирала отклонения в параметрите на работа на авиационната техника и е отхвърлила тази версия като малко вероятна, стана ясно още на пресконференцията.
"Разследването е в интерес на авиационната безопасност и тези данни, които изложихме, са на база на разчетените параметри от "черната кутия", така че ние не определяме вина и никъде в заключенията няма "виновен пилот" или "виновен командир". Ние казваме причините за катастрофата, определянето на вина и нечия административна отговорност е предмет на прокуратурата", заяви още Петко Василев от „Военна полиция“.
Това разследване е независимо от съдебното и досъдебното производство и неговата цел е установяване на причината и недопускане на повтаряемост, посочи военният министър Атанас Запрянов и допълни: "Не можем да си позволим да изгубим повече хора. Стремим се да изясним обстоятелствата и причините за този инцидент, за да не се допускат подобни в бъдеще".
"След като стане ясна цялата информация, тогава ще вземем кадрови решения. Бъдете сигурни, че онези, които не служат по правилата и не спазват устава, и не могат да носят тежестта на службата, няма да продължават да заемат тези отговорни длъжности. Това ще стане, когато има пълна яснота по проверката във Военновъздушните сили", обясни Запрянов.
По думите му командирите трябва да вдъхват увереност, респект и професионализъм. "Докато не завърши проверката, всякаква информация за вина и оставки е спекулация. Съвсем скоро ще оповестя своите решения и те ще бъдат базирани на резултатите на проверката във Военновъздушните сили (ВВС). Ако се вземе кадрово решение за офицери от висшия състав, ще бъде съгласувано на ниво правителство и президент", обясни Атанас Запрянов и уточни, че разследването на прокуратурата е независимо от проверката във ВВС и доклада на "Военна полиция".
Срокът за изпълнение на проверката във ВВС и Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ е 31 октомври, каза заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков. Със заповед на министъра на отбраната съм назначен за председател на работна група за проверка на документите за планиране, организация, провеждане и контрол във ВВС и Висшето военновъздушно училище, обясни той.
Задачата е да бъде извършена проверка на документите, регламентиращи летателната дейност с военно въздухоплавателни средства, като се обърне внимание на тези, които са пряко свързани с провеждането на открития летателен ден; да се извърши проверка на организацията и планирането на летателната подготовка във ВВС и Висшето военновъздушно училище, да направи оценка на планираните задачи и нальот за 2024 г. и тяхното съответствие с разполагаемите ресурси; да се извърши сравнителен анализ на разполагаемия авиационен ресурс, планираните задачи, летателната дейност и възможностите за изпълнение, съобразено с разполагаемото време от летателната година и спазването на мерките за безопасност; да се извърши проверка на отчитането на летателната подготовка и осъществяването на контрол на дейностите по организиране и изпълнение на планираните задачи и нальот, обясни генерал-лейтенант Стойков.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня