/ Sofia Photo Agency, архив
Ще се либерализира ли автобусният транспорт
99106
Ще се либерализира ли автобусният транспорт
  • Ще се либерализира ли автобусният транспорт
Български компании ще фалират, ако предложението на Европейската комисия за либерализация на автобусните превози бъдат приети, заяви за Дарик евродепутатът от Групата на социалистите и демократите Петър Курумбашев.
 
Това ще даде възможност на големи международни компании да навлязат у нас и да обслужват печелившите линии, докато за българските превозвачи останат нерентабилните, за които имат договори с общините, обясни той. Затова евродепутатът е внесъл предложение всяка държава членка да решава сама за себе си за достъпа на чужди компании до вътрешни автобусни линии.
 
Предложенията на Комисията по пакет „Мобилност 2“ са съвсем различни от тези по „Мобилност 1“, който се отнася до тежкотоварните превози. Прави впечатление различният подход - протекционизъм там, където транспортният сектор е доминиран от фирми от Източна Европа, и пълна либерализация там, където доминиращи са фирми от Западна Европа, изтъкна Курумбашев.
 
Няма никаква логика да въвеждаме противоречиви практики с двата пакета за мобилност. В първата част на „Пакет за мобилност" Комисията забранява либерализацията за камионния транспорт, а във втората част - продължава с либерализацията в областта на автобусите, каза Курумбашев.
 
Евродепутатът е внесъл предложение всяка държава членка да решава сама за достъпа на чужди компании до вътрешни автобусни линии.
 
Курумбашев предлага и премахване на задължението на държавите членки да създават нов регулаторен орган. По думите му в повечето държави членки функционирането на пазара на автобусния транспорт вече се осъществява от компетентни органи, като Министерство на транспорта, например, поради което създаването на нов, което би довело до високи допълнителни разходи и още бюрокрация.