Публикувани са данните за изпълнението на консолидираната фискална програма към 30 април тази година, съобщават от Министерството на финансите.
Размерът на фискалния резерв към 30 април е 6,0 млрд. лв., в т.ч. 5,1 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,9 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други. В съответствие с параграф 1, т. 41 от Допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси, обхватът на фискалния резерв е променен, като се включват и вземанията от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
Постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална програма за отчетния период са в размер на 9 453,8 млн. лв., или 30,5 процента от годишните разчети за 2014 година при 30,4 на сто изпълнение за същия период на миналата година.
Съпоставено с периода януари-април 2013 г. приходите по КФП нарастват със 165,2 млн. лв. (1,8 на сто), като ръст се отчита основно в частта на данъчните приходи.
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на месец април възлиза на 7 510,3 млн. лв., което представлява 30,9 процента от годишните разчети за 2014 година.
Приходите в частта на преките данъци са 1 675,9 млн. лв., което е 38,8 процента от планираните за годината и нарастват с 0,2 на сто спрямо същия период на миналата година. Приходите от косвени данъци са в размер на 3 465,2 млн. лв., което е 27,0 процента от програмата за годината, в т.ч. от ДДС - 2 254,2 млн. лв., или 27,2 на сто; от акцизи - 1 158,1 млн. лв., или 26,5 на сто; от мита - 46,7 млн. лв., или 34,3 на сто.
Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 395,0 млн. лв., или 44,0 на сто изпълнение на годишните разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 1 974,2 млн. лв., което представлява 31,4 на сто от разчетените за годината.
Постъпленията от косвени данъци към 30 април намаляват номинално с 80,6 млн. лв. спрямо същия период на миналата година в резултат на по-високите размери възстановен ДДС и акцизи през първите четири месеца на 2014 г. в сравнение със същия период на 2013 г., както и на динамиката на потреблението и вноса. За периода януари - април 2013 г. възстановеният ДДС е в размер на 1 872,7 млн. лв., а за същия период на 2014 г. е възстановен ДДС в размер на 1 957,0 млн. лв. или с 84,3 млн. лв. повече. Нивото на невъзстановения данък намалява от 309,0 млн. лв. към април 2013 г. на 189,0 млн. лв. към месец април 2014 година.
Стриктното спазване на сроковете за възстановяване на ДДС и акциз, започнало от началото на мандата на правителството и продължаващо и през тази година, е в съответствие с политиката на утвърждаване на държавата като коректен платец и партньор на бизнеса и е средство за създаване на нормални условия за растеж и развитие.
Също така следва да се отчете и базов ефект от постъпили през февруари 2013 г. стари просрочени задължения в размер на 65 млн. лв., които са с еднократен характер за 2013 г. и правят данните за постъпленията от ДДС за двата периода несъпоставими. Върху постъпленията от ДДС от внос влияние оказва и извършваната планова профилактика на производствени мощности в основен икономически оператор, което отлага част от доставките на суровини за производството и съответно внасянето на дължим ДДС от внос за следващи периоди.
Неданъчните приходи и помощите са в размер на 1 943,5 млн. лв. или 29,0 на сто от разчета за годината. Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към 30 април възлизат на 10 318,2 млн. лв., което е 31,7 на сто от годишния разчет. Спрямо април 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали със 743,3 млн. лв. (7,8 на сто), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните разходи.
Важно е да се отбележи, че разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват значително - с 514,2 млн. лв. повече спрямо същия период на 2013 г., което е свързано с по-доброто усвояване на средствата по европейските програми, докато разходите по националния бюджет нарастват едва с 2,6 процента (229,1 млн. лв.) спрямо отчетените за същия период на 2013 година. Разходите по европейските средства (вкл. националното съфинансиране) към края на април 2014 г. са в размер на 1 229,9 млн. лв., като отчетените за същия период на 2013 г. разходи са в размер на 715,7 млн. лева. В структурно отношение разходите за издръжка и лихвените разходи са по-ниски в сравнение със същия период на миналата
година, докато ръст се отчита основно при социалните и здравноосигурителните плащания и при капиталовите разходи.
Ръстът при социалните разходи се дължи основно на базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 г., както и на по-високи здравноосигурителни плащания през първите месеци на 2014 г., свързани с разплащане на задължения от предходната година и др. От друга страна ръстът при капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) отново е свързан с по-високите плащания по програмите и фондовете на ЕС. Към края на април 2014 г. тези разходи са в размер на 1 066,5 млн. лв., и нарастват номинално с 358,2 млн. лв. спрямо същия период на предходната година, когато те са били в размер на 708,3 млн. лева.
Нелихвените разходи са в размер на 9 690,0 млн. лв., което е представлява 32,5% от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи към април 2014 г. са в размер на 8 623,5 млн. лв. (34,8 на сто от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 1 066,5 млн. лв. (21,4 на сто от разчетите към ЗДБРБ за 2014 г.). Лихвените плащания са в размер на 206,5 млн. лв. (30,8% от планираните за 2014 г.).
Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към 30 април от централния бюджет, възлиза на 421,7 млн. лв., което е в съответствие с Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) 1150/2000 на Съвета на ЕС от 22 май 2000 г. за прилагане на Решение 94/728/ЕО, Евратом относно системата за собствени ресурси на Общностите.
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма на касова основа към април 2014 г. е отрицателно в размер на 864,5 млн. лв., което се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 454,1 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 410,4 млн. лева. Дефицитът се формира основно от по-високите разходи по европейските програми и фондове, както и от по-високи социални разходи, включително и поради базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 година. Дефицитът по КФП към края на април 2013 г. беше в размер на 286,4 млн. лв.
Данните за изпълнението на консолидираната фискална програма към 30 април 2014 г. са публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите, в категория "Актуални публикации"/"Статистика". Освен статистическите данни е публикуван и Информационен бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, който представлява кратък анализ на изпълнението на основните бюджетни параметри на консолидирано ниво и по съставни бюджети.