Още пет години Гаранционният фонд ще продължи да плаща за евентуални щети, причинени от над 50 хиляди български коли със стари номера, които се движат по пътищата на ЕС. Това съобщи председателят на Управителния съвет на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи Атанас Табов на Третата национална среща на застрахователите в Пловдив.
Представители на големите компании прогнозираха, че има начин шофьорите, които няма да пътуват в чужбина, да плащат по-евтина „Гражданска отговорност”.
Решението за удължаване на пет години на гратисния период за движение на нерегистрирани наши автомобили в Европа е внесъл Табов на извънредното заседание на Съвета за автомобилно застраховане в Европейския съюз, състояло се преди два дни в холандския град Ротердам.
На практика това представлява предпазна клауза, защото България ще носи риска за евентуални щети, причинени от тези над 50 хиляди коли със стари номера.
Съветът е гласувал препоръка да края на година българският гаранционен фонд да повиши финансовия си капацитет на 10 милиона евро при налични в момента около 7 милиона евро.
Възможно е Великобритания и Италия да не подпишат до 23 ноември многостранния гаранционен договор, който ще дава право на свободно движение на българските шофьори в Европейския съюз от 1 януари, призна Табов.
Той съобщи още, че ще настоява пред министър Меглена Кунева тя да лобира пред Великобритания и Италия те да ратифицират многостранния гаранционен договор. Ако това не стане, то ще бъдем прецедент и ще се иска правното становище на Международната асоциация на застрахователите, каза Табов.
Има начин и вероятност българите, които няма да пътуват с автомобил в чужбина, да плащат по-евтина „Гражданска отговорност” и след влизането ни в Европейския съюз, каза изпълнителният директор на „Евроинс” Виолета Даракова пред Дарик.
Тези хора биха получили между 30 и 35 процента отстъпка от стойността на премията, ако декларират писмено, че няма да излизат с тези автомобили зад граница. Това обаче можа да се случи, само ако се спази граничният контрол – нещо, за което към момента все още няма яснота.