Инна Василева, 21.10.2009, в.Класа
Константин Вълков е програмен директор на Дарик радио и изпълнителен директор на списание „Правен свят”, което от края на лятото е част от медийната група на „Дарик”. Завършил е 18-а френска гимназия в София и е магистър по социално-икономическа география, транспорт и телекомуникации на Франция. Бил е политически кореспондент за България на базиран в Прага онлайн вестник, работил е като интернет редактор на списание „Егоист” и като програмен директор на Ретрорадио.
Г-н Вълков, какви са причините „Дарик” да навлезе и на пазара на печатните издания чрез придобиването на списание „Правен свят”?
Основната причина е, че екипът на „Дарик” и най-вече неговият собственик винаги е бил изкушен от различен тип медии. Притежаваме най-големия и единствен правен портал Lex.bg у нас, затова има логика и в закупуване на печатна медия със сходно съдържание.
Какви са плановете ви за списанието? В каква посока ще го развивате?
Първата промяна ще бъде визуална - как изглежда списанието, на каква хартия се печата. Ще инвестираме във фотография, в дизайн и в истинска, качествена, старомодна журналистика. От началото на 2010 г. „Правен свят” ще излиза десет пъти в годината, а не 12. Това е утвърден западен модел, защото т.нар. слаби месеци август и януари се превръщат в двойни броеве за декември и юли. Ще включим и нови секции, без списанието да бяга от своята тематика. Едната секция ще бъде „Интервюто на Кирил Вълчев” - популярният водещ на „Дарик”. Друга голяма промяна е въвеждането на 16 страници, отпечатани на друг вид хартия - секция с лични мнения и анализи на известни автори от всички области на обществения живот - от политика и право до култура. Опитваме се декемврийският и януарският брой да бъдат с новата концепция.
Ще продължи ли конкурсът „Юрист на годината”?
Да, той е част от сделката, но тъй като сме собственици отскоро, в момента обсъждаме как трябва да продължи. Има няколко идеи да се промени самият избор и подкатегориите.
В световен мащаб луксозните списания са силно засегнати от намаляването на рекламните бюджети. Как стои въпросът у нас с елитните специализирани издания, каквото е „Правен свят”?
В световен мащаб наистина е така, но има няколко примера, които показват, че качествената журналистика печели. Например вестник „Уолстрийт джърнъл” след придобиването му от Рупърт Мърдок изведнъж изпревари и „Ю ес ей тудей” и към днешна дата е най-продаваният вестник в САЩ. От друга страна, списание „Икономист” с тираж от над 1,3 млн. броя в света категорично е най-успешното списание и в него можете да прочетете само сериозни материали, анализи. Третият пример е „Файненшъл таймс” - единственият вестник във Великобритания (освен може би някое от жълтите издания), който е с ръст на тиража. Всичко това показва, че списания и вестници, които не са просто рекламен каталог и в които се инвестира, успяват.
Планирате ли да се развивате на печатния пазар в по-дългосрочен план?
Имаме големи идеи. Стартираме експанзията си с едно нишово издание, което няма как да гони страхотен тираж. Но ако успеем да го наложим като качествен продукт, имаме готовност за второ списание, което да бъде лицензно и да започнем да го издаваме в България.
В началото на август получихте регистрация за телевизия. Докъде сте стигнали с подготовката за новата медия?
Подготвяме мястото, където ще се помещава, най-вероятно ще има ново студио. Графичната концепция на телевизията няма да прилича на никоя друга, която сте виждали досега. Телевизионният екран ще бъде носител на много повече информация от едно обикновено предаване в студио - ще има повече от 7-8 канала на информация. Първоначалната идея беше радиопрограмата на „Дарик” да се пренесе в тв вариант. Ако телевизията потръгне, ще има необходимост и от нови външни предавания, но засега нямаме такива амбиции.
В момента „Дарик” присъства на всички медийни платформи. Това ли е изходът за медиите от кризата?
От чисто рекламна гледна точка, да, защото предлагаме мултиплатформени проекти. Например за „Мъж на годината” офертата ни към спонсорите включва радио, интернет, печатни медии, билборд и събитие. Това е единственият начин да привлечеш вниманието на рекламодателите и те да бъдат доволни от своето присъствие.
В началото на годината „Дарик” купи новинарски хеликоптер. Как се използва той?
Последното му използване беше преди 5-6 дни, когато проследи турнето на Купата на УЕФА, което премина през България. В момента хеликоптерът снима епизоди за едно ново тв предаване, което ще предложим на най-големите български телевизии. Все още не сме разговаряли с телевизиите, защото демо епизодът не е готов. То е много строг, специфичен формат, който е правен в една или две европейски държави, и се надяваме ние да сме първите, които го реализират в България.
Във вторник стана ясно, че девет от министрите от кабинета „Борисов” са предложени за номинация за „Мъж на годината”, докато миналата година в челната тройка нямаше политици. На какво се дължи тази промяна според вас?
Без да подценявам качествата на нито един от министрите, според мен това се дължи на регламента. Човек, който е печелил два пъти, няма как да бъде номиниран трети път, а премиерът г-н Борисов вече е бил два пъти „Мъж на годината”. Фактът, че са номинирани основните политици от кабинета, не значи, че ще попаднат сред първите трима. Единственото, което мога да ви кажа, е, че двама от тримата номинирани ще бъдат голяма изненада. Тази година победителят ще стане известен на самата церемония, дори и претендентите няма да знаят предварително кой печели. На 2 ноември ще станат ясни тримата, а тогава стартира и гласуването на сайта. Церемонията ще бъде в първата седмица на декември.
„Дарик” провежда и „Най-добрият град за живеене в България”. Кои населени места се борят за отличието тази година?
В момента София и Варна са в изключителна надпревара, разликата между тях е една точка. Конкурсът приключва на 27 октомври и самите ние ще разберем победителя ден преди церемонията.
Какво е мнението ви за първите стъпки на кабинета в икономическата политика?
Бих ги сравнил с първите ни стъпки в новия дизайн на „Правен свят” - те са така, както трябва да бъдат, но е важно какви ще са резултатите. Винаги съм бил привърженик на привнасянето на най-доброто от чуждия опит, но понякога, поставени в българска среда, нещата не успяват. Ако трябва да влизаме в детайли, за всяка инициатива на г-н Дянков могат да се намерят критики, но мисля, че цялостната посока е правилна.