В навечерието на Деня на локомотивните машинисти в Европа, който се отбелязва в третата събота на септември, Локомотивно депо - Мездра чества 100 години от своето създаване. Вековният юбилей събра над 300 бивши и настоящи работници и служители на депото. Доайени сред тях бяха 84-годишният стрелочник Цено Данов и 82-годишната Иванка Иванова от Долна Кремена, която навремето е била отчетник по труда на шлосерите.
Празника уважи и 63-годишният локомотивен машинист Боно Стефанов от Бойчиновци, по чиято инициатива преди повече от четвърт век е възстановен един от парните локомотиви от серията 15.215. Той e произведен през военната 1943 г. в немската фабрика „Schwartzkopff" - Берлин и до 1982 г. е на експлоатация в БДЖ, след което е обявен за музеен експонат. Между 1986 и 2007 г. ветеранът с парна тяга извършва спорадични атракционни пътувания, а понастоящем домува в мездренското депо.
За кръглата годишнина дойдоха изп. директор на „Холдинг БДЖ" ЕАД инж. Християн Кръстев и управителят на БДЖ „Пътнически превози" Димитър Димитров.
По случай юбилея кметът Иван Аспарухов връчи на началника на Локомотивното депо инж. Любомир Драганов почетен знак за принос към Община Мездра, а от БДЖ наградиха петима служители на депото за постигнати професионални успехи: Николай Николов (локомотивен машинист), Пламен Георгиев (шлосер), Красимир Ангелов (ел. монтьор), инж. Ивайло Тодоров (ръководител група РП ЖПС), и Олег Асенов (отговорник Експлоатационен пункт Брусарци).
Рождената дата на Локомотивно депо - Мездра е 18.IX.1913 г. То започва да функционира с 25 работници, 5 локомотива от Серията 28, водопоен кран и ревизионен канал, като първоначално се помещава в един фургон. До 1985 г. обемът на работа на депото непрекъснато се увеличава, обновява се машинният парк, расте и персоналът: 1961 - 520, 1970 - 712, 1981 г. - 520 души. От 1985 до 1997 г., както и след 2003 г., обемът на работа постепенно се стеснява. Изключение прави периодът 2002 - 2003 г., когато като Ж.П. Тракция персоналът достига 799 човека. След последните структурни реформи в БДЖ в момента в Локомотивното депо се препитават 224 работници и служители, а машинният парк е сведен до 10 ел. локомотиви и 3 електрически мотрисни влакове.
„През тези 100 години Локомотивно депо - Мездра е преминало през доста катаклизми от различно естество, подчерта в словото си инж. Драгановски. То помни и по-добри времена,но въпреки перипетиите е оцеляло и е запазило традициите и основния предмет на своята дейност до днес. Благодаря Ви,че уважихте с присъствието си този знаменателен за нашия град празник. Благодаря за всеотдайния труд и безсънните нощи на всички бивши и настоящи работници и служители. Благодаря за подкрепата на синдикатите. Пожелавам здраве и сполука на всички вас и нека вдигнем тост за доброто бъдеще на депото в следващото столетие!"
Кметът Аспарухов благодари от името на гражданството за направеното от Локомотивното депо за Мездра и региона. „Благодаря на всички, които съхраниха този поминък, който е „желязната" емблема на нашия град - каза Аспарухов. Надявам се, че той ще продължи да определя бъдещото ни развитие. Аз знам, че един ден ще пътуваме с летящи влакове, но докато има и една гайка в Локомотивното депо Мездра ще бъде железничарски град."
Градоначалникът апелира към БДЖ в чест на юбилея да подари на Мездра един парен локомотив, който ще бъде експониран в пешеходната алея на бул. „Стамболийски".