/ БГНЕС
На проведеното заседание на Общински съвет-Видин, на 28 февруари бе взето решение, с което се обезпечава необходимото финансиране за нормалното изпълнение на проект „Реставрация и адаптация на Синагога в туристически обект „Културен център „Жул Паскин“.

Това стана възможно след като Общинският съвет даде съгласие Общината да поеме общински дълг за осигуряване на оборотни средства за изпълнение на проекта. Гласуването на предложението беше предшествано от дълга дискусия, в рамките на която бе отговорено подробно на всички въпроси на общинските съветници.

В началото на обсъждането кметът на Видин д-р Цветан Ценков отбеляза, че големият интерес към темата е обясним, защото Синагогата е обект не само от национално, но и от международно значение.

„Община Видин ще се справи с всички предизвикателства и този проект ще бъде изпълнен в законоустановения срок“, увери д-р Ценков. Той подчерта, че на обекта се работи активно, като най-вероятно ще се наложи фирмата да премине на двусменен режим на работа. „В момента се извършва много внимателно укрепване на стените, за да може да се премине към възстановяване на покрива.

Ремонтът на синагогата във Видин се изпълнява в срок

Това обаче е труден процес“, отбеляза видинският кмет, като сподели, че не прави чест на тези, които се опитват чрез доноси да попречат на изпълнението на проекта, още повече когато част от авторите на тези доноси седят в момента в залата на Общинския съвет.
 
Десислава Тодорова, заместник-кмет „Европейски политики и инвестиции“, показа писмо, с което се одобрява получаване на авансово плащане в размер на 2 797 000 лв. по договора за безвъзмездна финансова помощ. С тази сума Общината ще възстанови отпуснатия с решение на ОбС безлихвен кредит за оборотни средства, а с остатъка ще бъде изплатен авансът по договора с изпълнителя.
 
Зам.-кметът подчерта, че поемането на новия общински дълг се налага, тъй като в условията на Ос 6 на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. е записано, че бенефициентът има право да получи аванс, а следващото междинно плащане е чак след подписан Акт образец 15, тоест когато обектът е завършен.

Тъй като Община Видин изпитва затруднение да обезпечи необходимия финансов ресурс, се налага осигуряването на мостово финансиране в размер на 5 311 843 лв., което ще даде възможност за нормалното приключване на проекта в срок. Десислава Тодорова подчерта, че всички общини в България при изпълнението на европейски проекти използват механизма на мостово финансиране чрез Фонд „ФЛАГ“ за получаване на оборотни средства.

„Във връзка с въпроса дали проектът ще бъде завършен в срок, към момента строителните дейности вървят в срок - нямаме нито от надзора, нито от нашия екип, нито от страна на изпълнителя сведения за забавяния“, каза зам.-кметът.
 
При последвалото гласуване мнозинството от общинските съветници дадоха съгласие Община Видин да сключи договор с Фонд „Флаг“ ЕАД за поемане на краткосрочен общински дълг със срок на погасяване до 12 месеца. Средствата ще бъдат възстановени след получаване на безвъзмездната финансова помощ от страна на Управляващия орган на ОПРР.
 
Друга важна тема, която бе разисквана в рамките на дневния ред на днешното заседание на ОбС, бе даване на съгласие за започване на производство по преобразуване чрез сливане на Основно училище „Отец Паисий“ и Средно училище „Св. св. Кирил и Методий“ в Средно училище СУ „Св. св. Кирил и Методий“.
 
Борислава Борисова, заместник-кмет по хуманитарни дейности и социална политика, обясни, че това предложение е предшествано от направен подробен анализ на образователната система в Община Видин.

За приемащо училище е избрано СУ „Св. св. Кирил и Методий“, защото то предлага качествено образование и достъпна архитектурна среда, както и изграден ресурсен център, което е важно, защото в ОУ „Отец Паисий“ се обучават деца със специални образователни потребности.

Борисова припомни, че в края на миналата година Общинският съвет гласува с 13 589 лв. да се подпомогне ОУ „Отец Паисий“, така че да се покрият част от натрупаните вследствие на недостига на ученици задължения, които към онзи момент са в размер на около 50 000 лв., а към настоящия - 45 633 лв.

„И след сливането сградният фонд на ОУ „Отец Паисий“ ще продължи да се ползва за образователни нужди, тъй като в сградата се помещава Професионална техническа гимназия „Васил Левски“, обясни Борисова.
 
Директорът на СУ „Св. св. Кирил и Методий“ Бисерка Каменова каза, че заедно с директора на Основно училище „Отец Паисий“ Лиана Иванова полагат усилия за гарантиране на спокойствие сред родителите, учениците и учителите.

„Важно е, че ще бъдат подсигурени работни места за учителите от Основно училище „Отец Паисий“. Занапред няма да има слети паралелки, каквито сега има в ОУ „Отец Паисий“, така че ще се осигури качествено образование за учениците“, подчерта Каменова.
 
При последвалото гласуване мнозинството от съветниците одобриха започването на процедурата за сливане на двете учебни заведения. На заседанието също така бе взето решение за извършване на финансов капиталов разход със собствени бюджетни средства в общ размер на 71 071,92 лв., свързан с неотложен ремонт на отоплителен котел за ОУ „Иван Вазов“ и за закупуване на нови котли за СУ „П.Р. Славейков“ и ДГ „Мир“-Дунавци, с Филиал „Звънче“ във Видин.
 
В началото на заседанието на ОбС клетва като общински съветник положи Олег Джоканов, който влезе на мястото на областния управител Любен Иванов.